Novel : Bini aku tomboy ke? 3

Nama Pena : Angelica Risza

“Ni la rumah bang Din, Zack. Jom naik. Tak payah segan-segan.” Abang Din menjemput Zack masuk ke dalam rumahnya.

“Tak, tak segan langsung.” Zack membalas endah tak endah sambil matanya melilau ke kiri kanan.

“Mak datuk sebelah nenek bapak aku! Bapak besar badak rumah dia!” Zack berkata di dalam hati. Takut pulak abang Din terasa kalau dia cakap kuat-kuat. Tapi, memang besar badak pun, tak dapat dinafikan lagi dah! Apa boleh buat lagi? Abang Din je yang sanggup tolong dia sekarang.

“Rumah ni sempit sikit.” Abang Din berkata sambil mengemas-ngemas sedikit barang-barang yang bersepah di atas lantai.

“Tak sempit sikit, bang. Sempit banyak ni! Macam mana la dia boleh duduk dalam rumah sekangkang baby kera ni??” Bebel Zack seorang diri di dalam hatinya. Dia mendongakkan kepala ke atas. Atap rumah penuh dengan lubang-lubang. Anak kucing pun boleh masuk ikut lubang tu! Dinding rumah tak payah sebut lah. Macam mana dia nak buat projek dengan bini dia ni? Kalau orang jenguk dari luar, sah-sah terang bulan purnama orang nampak! Clean and clear!

“Abang duduk seorang je kat rumah ni, Zack. Zack tak biasa ye dengan rumah sempit macamni?” Abang Din menghamparkan sehelai tikar mengkuang lusuh yang boleh dikira macam kena makan tikus. Tak pun lipas buat sarapan tiap pagi.

“Eh, takde, bang. Okay lah ni! Apa pulak tak biasanya? Semalam pun tidur atas lantai. Sejuk bontot, huhu. Orang kata takpe rumah kecik, asal bahagia dalamnya kan, betul tak, bang?” Zack cuba menyembunyikan perasaan di dalam hatinya.

“Yeah. Totally right!” Cewah terer speaking jugak rupanya hehe. Siap ala-ala Usher lagi tu! Selepas duduk, sambil bersila dia mengelip-ngelipkan mata memandang keliling. Di suatu sudut ada tilam nipis sekeping. Tu pun berlubang-lubang jugak dan banyak peta-peta lukisan air. Paham-paham jela air apa kan. Banyak air yang boleh buat corak dekat tilam ni huhu. Tilam tu tersandar di tepi dinding. Di satu ceruk, ada dapur kecik yang diletak atas lantai dan berlapikkan dengan surat khabar je. Dhaif bebenar dah ni. Tahap tikus dalam air dah! Tapi mujur tuan rumahnya baik hati. Kan kan?

“Zack pergilah mandi. Nah tuala ni, bang Din baru basuh. Biasakanlah diri dengan rumah bang Din ni sementara waktu.” Abang Din menghulurkan tuala ala-ala dinding tadi jugaklah, berlubang-lubang dan koyak-koyak di hujungnya kepada Zack. Zack yang merewang-rewang fikirannya tadi terus sedar dan menyambut huluran tuala oleh abang Din a.k.a. abang Din berlubang-lubang. Ish kejam betul statement ni! Banyak cakap pulak, dah orang nak tolong, dok diam dah la.

Kenapa takde bini dia eh? Jenuhlah aku kalau kena tangkap basah karang, buat naya je aku! But.. apa kata.. jeng jeng jeng. Idea kepala tanduk Zack sudah muncul..! Bukan selalu ni, hehe.

“Okeh, bang. No hal punya. Beres! Ehem.” Zack berdehem supaya suara perempuannya tidak begitu ketara kedengaran. Mujur suaranya yang ala-ala serak basah itu membantunya sedikit sebanyak. Di dalam tandas..

“Fuyyo! Bang Din ni teropong siapa ni?” Lubang kat dinding tandas jelas kelihatan. Zack meneropong ke luar. Kalau aku teropong orang takpe, kalau orang lain yang teropong aku kat dalam ni? Kes naya namanya! Ah, bantai jela. Bukan lama pun aku nak dok sini. Jap je.

Zack membuka baju dan bengkungnya. Huish, patut orang tak kenal aku ni perempuan! Rupanya sebab aku pakai bengkung! Eh, nyanyuk agaknya aku ni? Sampai tak sedar diri sendiri pakai bengkung.

Aku kan tomboy, aku tak suka ‘benda” ni. Kacau hidup aku je adalah. Takde pun takpe. Tu sebab aku hadang dia he he. Takla nampak sangat kan? Tapi, penat jugak aku nak pakai bengkung ni! Sampai semput kekadang tu. Mujur jugak aku ni cekeding je.

Tiba-tiba pintu tandas diketuk. Kelibut jugak dibuatnya! Baju dan bengkung yang dipegang tadi terus dicampak dan tuala yang tersidai tadi segera ditarik bagi mengelakkan sesuatu yang tak sepatutnya berlaku daripada berlaku.

“Zack! Ni baju dengan seluar. Tukarlah! Baju Zack tu nanti abang Din basuhkan.” Adei apasal orang tua ni layan aku baik sangat ni? Kena minyak dagu aku ke? Pelik jugak aku! Bila masa aku jumpa bomoh mintak minyak dagu ni? Confuse-confuse.

“Okay, bang. Kejap lagi saya ambik! Abang letak je kat luar tu!”

“Ala. Ambik jela sekarang. Nak malu apanya dengan abang? Kita kan sama-sama lelaki?”

“Sah! Semua orang mata rabun termasuklah pakcik tua sorang ni! Tapi taklah tua sangat pun aku rasa. Aku pulak yang mulut jahat. Ishk ishk.” kata Zack dalam hati.

“Okay, bang. Kejap!” Dengan pantas dia mengenakan kembali bengkungnya.

“Eh? Apesal berkemban macam perempuan ni?”

“Eh, takde pape bang. Sejuk. Tak boleh kena angin hehe.” Padahal ..

“Ada pulak macam tu? Nah, baju. Tukar singlet kat dalam tu. Nak mandi air panas ke?”

“Eh, takpe bang. Tak payah susah-susah. Dapat mandi pun dah cukup bahagia dah ni.” Balas Zack dengan mata bersinar-sinar.

“Okay, mandi elok-elok. Ni sabun. Kalau tak simpan, nanti kena gerik dengan tikus.”

Hah? Tikus?? Ohh tidak!! Gile ‘sayang” aku dengan cik ti a.k.a. tikus berbulu putih tu!

“Zack takut tikus?”

“Eh, takde. Eleh, takat tikus tu, apa kelas nak takut-takut. Sekali pijak je bang!” Mereka berdua ketawa kuat. Belagak nak mati si Zack ni! Dah jumpa nanti, baru tau langit tinggi rendah!

“Mandi lah dulu.” Abang Din berlalu ke depan.

Ai, apa agaknya jadi lagi lepas ni? Zack merenung seketul sabun GIV yang diberikan kepadanya tadi. Dan sepeket kecik syampu Sunsilk biru. Susahnya hidup dia walaupun ada kerja, duduk seorang-seorang je pun, tapi kenapa gaya macam ada 18 orang anak??

“Ahh!! Katak puru!! Bang Din!! Katak puru!!” Kelam kabut Zack berlari keluar dengan hanya berkemban. Abang Din segera muncul selepas mendengar Zack menjerit memanggilnya.

“Kenapa ni, Zack?”

“Katak puru, bang! Katak puru!” katanya terloncat-loncat sambil menarik-narik hujung baju abang Din di bahagian bahu bajunya. Allah! Habis dah semua kemachoannya sebentar tadi. Abang Din yang melihat kelakuan Zack hairan melihat perangai Zack yang nampak jelas gila keseramannya tu. Pondan ke budak ni? Dah la berkemban, takut katak puru pulak tu. Hairan tahap dewa abang Din dengan Zack ni!

Cei, dengan machonya abang Din menunjukkan keberaniannya kepada si ‘pondan” itu huhu. Sekejap je masuk dalam tandas, abang Din pun keluar dengan senyuman.

“Dah, takde dah.”

“Eh? Dah takde dah?”

“A”ah. Takde dah. Masuklah mandi.” Zack tak percaya. Dia menjenguk dari luar tandas.

“A”ah dah takde. Bang Din telan katak tu ye? Macam mana boleh ghaib tiba-tiba?” Zack menanya soalan bodoh.

“Adalah ilmu abang. Zack mana boleh tau, hehe. Orang berani je boleh dapat ilmu ni.” Nah sebijik! Tu dia. Tadi bukan main nak pijak tikus, baru muncul ANAK katak puru, dah tegak bulu kaki! Belum jumpa tikus lagi! Dah melompat-lompat tarik lengan baju orang, kalau jumpa tikus, lompat naik atas bumbung dah agaknya!

Dengan cepat Zack menutup pintu tandas dan membuka pili air sehabisnya. Uwaa mama!! Takut lipas, katak, tikus dan yang seangkat sebapak dengannya! Aaa!! Tolong! Air paip yang ditadah tadi disiram-siram ke badan secepat mungkin.

Sesudah mandi, Zack memakai kembali bengkungnya dan baju abang Din dan seluarnya. Gila kurus abang Din ni! Seluar dia pun aku padan! Haha. Tak sedar diri sendiri pun kurus kering, sedap nak mengata orang lain pulak! Eh, spentot a.k.a seluar kontot aku macam mana ya? Nasib spentot aku tak berbunga kali ni. Sebabnya aku agak suka spentot berbunga-bunga tambah lagi yang warna-warni walaupun aku tomboy huhu. Tak cukup tomboy lagi la tu. Bantai jela spentot masam ni. Nak buat apa lagi? Takkan spentot pun, abang Din punya jugak yang jadi mangsa??

“Jom, makan! Kejap lagi kita pergi balai.”

“Makan? Ya Allah! Rezeki!” Cepat-cepat Zack duduk mengadap makanan yang dihidang di atas tikar mengkuang yang dihampar tadi. Menunya biasa jela, telur, nasik, sardin dan kicap. Orang bujang, lagipun susah nak simpan benda lain sebab takde peti sejuk.

Selepas habis makan, mereka pun bergerak menuju ke balai polis berdekatan menaiki motor cabuk abang Din.

“Nama apa?” Tanya pegawai polis di situ. Mujur abang Din nak hisap rokok, jadi kena tunggu di luar, taklah pecah rahsianya nanti.

“Sofi Zarill binti..”

“Hah? Binti?? Apesal binti pulak?”

“Dah saya perempuan, tuan, sebab tu lah binti.” Dah tau tanya lagi. Pakcik polis tu mula merenungnya dalam-dalam. Dalam keraguan, dia kemudian meminta 2 anggota polis wanita mengecamkan samada betul atau tidak dia ialah seorang perempuan.

“Buka baju.” Dengan muka tegas seorang daripada 2 polis wanita tadi memintanya membuka baju di dalam sebuah bilik khas.

“Ala, puan. Sungguh-sungguh saya perempuan ni!” Zack masih berdegil tidak mahu membuka baju.

“Bukak sekarang sebelum saya yang bukakkan!” Dah kena ugut macam tu, dengan muka poyo tahap cipan lapar, Zack pun membuka bajunya.

“Apa ni?”

“Bengkung.”

“Buat apa pakai?”

“Saja-saja.”

“Awak jangan main-main dengan saya!” Lailahaillallah! Makcik polis ni kenapa? Zack merenung dengan wajah tak puas hati. Tapi takpelah kan, sebab aku budak baik, niat di hati untuk bergaduh dan bergusti mulut dibatalkan.

“Sengaja saya pakai sebab saya tak suka dua ‘bukit” tu.” Selamba Zack menjawab. Mata dua anggota polis wanita tadi membulat merenungnya. Sah abnormal budak ni! Wanita sejati takkan cakap macam tu punya lah.

“Awak pengkid?”

“Emm, tak kot. Sebab saya tak berapa suka perempuan, and tak lah berapa suka lelaki jugak! Kategori apa lah saya ni, puan?” Kategori burung dodo yang dah pupus tu kot huhu.

“Bukak bengkung!”

“Mana boleh! Malu lah saya! Aurat ni!”

“Awak belajar dekat sekolah mana yang kata situ tu aurat?”

“Sekolah..”

“Dah, tak payah nak mengarut-ngarut lagi. Situ bukan aurat sebab kita sama-sama perempuan. Bukak untuk sahkan awak perempuan.”

“Tapi saya..”

“Awak nak saya bukakan??” Mula dah ketegasan kuasa veto nya.

“Yelah yelah. Tapi malu lah! Buat x-ray tak boleh? Tak payah bukak bengkung??” mata Zack bersinar mengharap dan bibirnya mengukir senyum comel.

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: