Cerpen : Hati Saya Milik Awak

Nama Pena : Suci Kasih

” Saya tak nak dengar apa-apa lagi..cukuplah…”.
” Tapi..tak adil bagi saya wak, saya perlu jelaskan pada awak kedudukan sebenar.”
” Tak adil awak cakap?? Jadi adil lah bagi saya terima semua ni? Macam tu? Saya tak sangka kesetiaan saya di balas begini. Saya dah tak nak dengar apa-apa. Hati saya sakit awak tahu tak?sakit…”. Kata-kata itu dihabiskan dengan air mata. Teresak-esak dia menangis. Entah kenapa sudah seminggu dia tetap begini, masih tidak kuat berdepan dengan lelaki yang pernah menyentuh hati dan hidupnya dulu. Kini? Dia sendiri takut dengan bayangan cintanya.
” Nur, jangan menangis sayang, kesedihan awak meruntun hati saya”. Tubuh gadis kesayangannya itu ingin di dakap erat. Dia memang mencintai gadis itu sepenuh hatinya. Namun dengan pantas gadis itu menghalang.
” Jangan sentuh saya, awak tak layak dan tak berhak…tinggalkan saya..pergi!!!”. Makin deras air matanya mengalir.
” Nur…jangan seksa diri awak…saya tak sanggup tengok awak macam ni..”.
” Seksa diri saya?? Tak sanggup awak kata…siapa yang buat saya jadi macam ni? Siapa? Saya betul-betul tak sangka orang yang paling saya sayang dan percaya sanggup buat saya macam ni. Apa kurangnya saya Fir? Apa salah saya? Awak tahu tak betapa dalamnya cinta saya pada awak, kenapa saya wak? Kenapa awak??”. Nur menghamburkan marahnya dalam tangisan. Firdaus kaku dan kelu untuk berkata. Sungguh dia tidak pernah melihat Nur marah dan sedih begini. Dia tahu memang dia telah melukakan hati gadis itu. Memang tidak layak untuknya memohon kemaafan lagi, namun dia ingin gadis itu jelas tentang keadaan sebenar.
” Hati saya sakit..saya tak boleh terima semua ni…sampai sekarang entah kenapa saya tak dapat percaya awak telah menduakan cinta saya. Awak bukan lagi milik saya, awak kahwin dengan dia…awak kejam Fir..kejam..”.
” Nur sayang…to..”.
” Jangan panggil saya sayang. Saya jijik dengan panggilan tu”.
” Nur..tolonglah dengar penjelasan saya, saya tak mampu nak menolak Nur…saya berkahwin dengan dia hanya kerana mahu menolong…dia perlukan perlindungan Nur.”
” Perlindungan awak kata? Sedangkan awak gembira buat semua tu kan? Perlindungan apa yang awak maksudkan sampai awak mengorbankan rasa kasih saya pada awak? Kesetiaan saya..penantian saya..kepercayaan saya..pernah awak fikir semua tu sebelum awak buat semua ni hah?? Saya kecewa dengan awak..tinggalkan saya..pergi”. Nur menangis dan terus menangis. Firdaus tidak mampu. Langkahnya di atur meninggalkan gadis itu. Dia tidak tega sebenarnya meninggalkan gadis kesayangannya itu, namun jika dia terus berada di situ Nur Kaisara akan tetap terus menangis. Demi Tuhan dia amat menyintai gadis itu. Apakah cerita di sebalik kisahnya ini ada penghujung bersama gadis itu.
‘ Kenapa awak pergi Fir? Kenapa tak pujuk saya macam selalu..saya perlukan awak dalam hidup saya, saya tahu awak terpaksa melakukannya, hati saya sakit..saya tahu dia bukan perampas kebahagiaan saya dan awak..tapi untuk menidakkan kekecewaan saya tentang semua ni saya tak pernah mampu’..

Nur terus menjalani hidupnya seperti biasa. Dia memaksa dirinya meredhakan pemergian Firdaus. Untuk kesekian kalinya dia terpaksa akur Firdaus bukan miliknya lagi. Pernah dia terserempak dengan Firdaus dan isterinya. Firdaus tidak mampu menatap pandangan mata Nur. Sedangkan isterinya Humaira melayan Nur dengan baik. Dia tahu kisah Firdaus dan Nur Kaisara. Dia tidak meminta untuk menjadi perampas kebahagiaan orang. Namun, pengorbanan yang telah di lakukan Firdaus amat di hargainya. Dia Nampak Nur Kaisara merasai penderitaan itu. Begitu juga Firdaus.
” Abang, boleh tinggalkan Maira dengan kak Nur? Maira balik naik teksi nanti ye bang??”.
” Jangan..nanti abang ambil Maira, da selesai nanti telefon abang..abang pergi dulu..assalamualaikum”. Firdaus berlalu namun sempat memandang Nur. Jauh di sudut hatinya dia amat merindui Nur. Namun dia tidak boleh terus menyeksa gadis itu. Dia juga agak keberatan dengan permintaan Maira untuk bersama Nur, yang lebih di bimbanginya Nur akan terus terseksa. Nur pula dapat melihat sikap ambil berat dan rasa kasih Firdaus pada Maira. Sejujurnya dia cemburu. Namun siapalah dia untuk merasakan begitu. Dia berjanju dengan dirinya yang dia akan cuba untuk menerima takdir yang telah terlakar untuknya.Maira pula dapat melihat lirikan mata Firdaus pada Nur. Dia tahu suaminya itu masih menyintai Nur, dia tidak pernah menyalahkan atau merasa kecewa kerana Firdaus masih begitu. Dia juga dapat melihat penderitaan Nur dan ketabahan hati wanita itu.
” Kak, akak cintakan abang Fir?”. Soalan itu menjerat Nur.
” Mari Maira kita duduk kat kedai tu sambil minum-minum..”. Nur terus melangkah tanpa menunggu jawapan daripada Maira. Maira mengikut langkah Nur dan mereka duduk di sudut yang agak tersorok.
” Maira tahu akak masih cintakan abang Fir kan? Maira pun tahu abang juga ada perasaan yang sama dengan akak. Maira tahu kak, Maira dah merampas hak akak..Maira…”.
” Sudahlah dik, perkara dah berlaku..sekarang abang Firdaus milik Maira..Maira tak rampas hak akak, da memang dia jodoh Maira yang Allah tentukan dalam hidup ni”.
” Tapi kak..Maira rasa kejam, Maira dapat melihat penderitaan yang akak lalui. Maira juga dapat rasa kak pada abang Firdaus. Maira tahu dia perlukan akak..”. Maira memegang tangan Nur. Nur memandang dan dapat merasai gadis itu ikhlas dan jujur.
” Kak. Akak kahwin dengan abang Firdaus ye..Maira izinkan”. Nur terus melepaskan tangannya daripada genggaman Maira. Sungguh dia begitu terkejut dengan kata-kata Maira.
” Tidak dik..akak takkan…”.
” Akak…Maira nak lihat akak bahagia, Maira sayangkan akak…entah dari mana lahir perasaan ni, tapi Maira betul-betul nak lihat akak tersenyum dan gembira”.
” Maira, akak gembira dengan hidup akak, Maira tak payah risau pasal akak..akak dah terima kenyataan ni…sudahlah..Maira telefon abang Firdaus sekarang..akak tunggu sampai dia datang ambil Maira”.
” Tapi kak…Maira..”.
” Maira, kalau Maira sayangkan akak telefon abang Firdaus sekarang”. Maira mengambil telefon bimbitnya dalam beg.
” Hello abang, Maira da siap..Maira tunggu abang kat kedai depan tadi..”. Sejurus Firdaus sampai Nur terus melangkah pergi. Firdaus dan Maira pula terus pulang. Dalam perjalanan mereka hanya diam, sehinggalah Miara menimbulkan perkara ini.
” Abang…abang sayang Maira kan?”.
” Maira kenapa Tanya soalan tu? Abang memang sayangkan Maira.”
” Kalau macam tu, Maira nak abang kahwin dengan kak Nur. Masa Maira da tak lama bang..Maira nak lihat abang dan kak Nur kahwin.” Sugguh Firdaus terkejut dengan permintaan Maira.
” Maira apa yang Maira cakap ni? Abang tak suka..”
” Tak pela bang, abang fikir dulu.”. Mereka masing membius setelah itu sehingga sampai rumah.
———————————
” Nur..kita kahwin..”.
” Mudahnya awak cakap kan..tolong fikir perasaan Maira. Saya tak nak dia kecewa dan menderita macam saya dulu.”.
” Nur, abang pasti Nur juga tahu pendirian Maira..berilah saya peluang untuk membahagiakan awak.”
” Tidak Fir, saya takkan rampas awak daripada dia”/
” Nur…saya tak mampu nak pujuk awak atau paksa awak terima saya. Awak tahu kan saya mengahwini Maira hanya kerana dia perlukan perlindingan. Dia sakit Nur. Dia perlukan seseorang untuk jaga dia.Saya tak ambil kesempatan, saya buat semua ni atas kewarasan saya sebagai seorang manusia.Saya tak pernah berhenti untuk menyintai awak. Awak fikirlah..”.
Sudah lama Nur memikirkannya. Dia tidak mampu menidakkan perasaannya pada Firdaus, namun dia juga tidak mampu untuk mengelak daripada berfikir tentang kesannya nanti.
———————————
” Kak, terima kasih sebab tunaikan permintaan Maira..Maira sayang akak dunia akhirat”. Nur tidak mampu menahan air matanya. Dia semakim menyayangi gadis itu. Semakin hari dia merasakan tidak mahu berpisah dengan gadis itu.
” Maira, akak pun sayang Maira…jangan tinggalkan akak dik”. Makin laju air matanya. Firdaus hanya memandang. Dia sendiri merasa sedih dengan situasi itu. Sudah tiga bulan dia mengahwini Nur dengan kerelaan hati Maira. Hari ini entah mengapa dia dapat merasakan dia akan kehilangan Maira pula. Gadis itu sudah lama menderita kanser otak.
” Abang…boleh abang peluk Maira untuk kali terakhir..boleh kan kak?” Sayu hati Nur melihat Maira. Gadis itu masih meminta kebenarannya sedangkan gadis itu berhak berbuat demikian. Mereka berkongsi kasih.
” Abang..peluklah Maira bang..” ujar Nur dalam tangisan.
” Akak, Maira nak akak pun peluk Maira..Maira..Mai..”, suaranya tersekat-sekat. Lantas Nur dan Firdaus terus memeluk Maira. Masing-masing mengongoi dan menangis. Dan akhirnya Maira pergi..Pergi yang takkan kembali.
—————————————
” Bang..”.
” Ye sayang,”.
” Nur rindu pada Maira…abang pun kan..”. Firdaus menghampirinya isterinya dan mendakap erat.
” Nur…kita sama-sama sayangkan dia. Tapi Allah lebih sayangkan dia. Dah lima tahun dia pergi. Kita yang masih hidup ni selalu lah sedekahkan Fatihah dan Yassin pada dia ye Nur.”.
” Terima kasih bang sebab bahagiakan Nur..Nur hargai pengorbanan Maira.”.
” Abang pun hargai pengorbanan Nur..”.
” Bang..”.
” Mama..mama..tak aci tul la asyik mama je kena peluk dengan papa”. Tiba Aiman muncul dengan muncung yang panjang.
” Meh sayang papa ni…ala la sayang..merajuk lah tu konon..da besar pun nak merajuk ye..meh meh papa peluk Aiman pulak.”. Firdaus terus memeluk anaknya dan mendukungnya.
” Aiman..Aiman tak boleh selalu manja macam ni tau..Aiman da besar..”
” Mama pun da besar apa..kenapa papa selalu manjakan mama jugak”. Ahh anak ini terlalu banyak keletahnya. Namun ini lah yang menambah keserian rumah tangga Nur dan Firdaus.
” Meh kat mama pulak..Aiman terus memeluk mamanya dengan kuat.”
” Aduh..sayang..janganlah kasar-kasar macam ni…sakit mama…”. Nur mengerutkan dahinya menahan kesakitan.
“Nur??”. Firdaus terus mengangkat Aiman daripada tubuh Nur .
” Nur ok bang, jangan risau.”.
” Mama sakit ye..sory ye mama..Aiman tak sengaja…”. Lantas Aiman terus mencium pipi Nur.
” Papa pulak sayang..”. lantas Aiman mencium pipi papanya berkali-kali. Namun Firdaus menghentikan Aiman apabila melihat Nur Nampak tidak selesa sambil memgang perutnya.
” Aiman..pergi masuk dulu ye..pergi kat nenek..cakap kat nenk suruh mandikan Aiman..”
” Mmmm..yelah..” Aiman terus masuk ke dalam rumah.
” Nur? Nur ok tak..abang tengok Nur Nampak macam tak ok..da sampai masa ke??”.Firdaus cemas.
” Nur ok bang..jangan risau belum sampai masa lagi..Cuma anak abang ni suka menendang.”. Nur memandang sambil tersenyum.
” Ish anak papa ni sian mama tau”.Firdaus mendekatkan kepalanya ke perut Nur, sambil mengusap perut Nur yang memboyot. Mereka Nampak bahagia.
” Papa!!Mama!!owh..pandai..tak aci betul…masuk…”. Firdaus dan Nur yang terkejut akhirnya ketawa melihat muncung Aiman.
” Nakal betul anak abang tu..tengok tu..dah pandai mengarah kita masuk”.
” Anak awak jugak kan…hehe”. Firdaus bangun dan membantu Nur untuk bangun dan masuk ke dalam rumah. Mereka sangat bahagia. Kehadiran Maira dalam hidup mereka tidak akan pernah di lupakan. Walau Maira tiada lagi namun mereka masih tetap mengingati.‘Terima kasih Maira…..

P/S :- hIdUp memang begini..kadangkala kita terpaksa merasai kesakitan dan kekecewaan sebelum bertemu dengan kebahagiaan…Kasih jangan kau pergi…sayang hadirlah selalu…Rindu temanilah daku…Cinta marilah bersatu…Bahagia menarilah denganku…
** Saya nak ucapkan terima kasih pada sape2 yang sudi baca cerpen saya yang ke-2 ni..n sudi la komen ekk..saya mengalu-alukannya..mmm…cerpen saya yg pertama keluhuran cinta…thnks a lot…k..bye2…gud luck 2 everyone…nice to meet u..**

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: