Cerpen : Hikmah perkahwinan

Nama Pena : gadis timur

aku bersendirian lagi malam ini.hanya bertemankan patung beruang hadiah daripada bekas kekasihku .kekasih???di manakah kau sekarang wahai zarul?aku tahu aku bersalah kepada kau.tapi aku terpaksa!sungguh aku terpaksa.terpaksa menikahi seorang lelaki yang tidak pernah wujud dalam diari hidupku.faris hisyam…dialah suamiku….tetapi suami hanya pada kertas sahaja.sudah seminggu aku bernikah dengan dia,tetapi pernikahan ini ibarat tiada noktah akhirnya.siapa yang tidak kenal faris hisyam bin tan sri mokhtar.anak kepada tokoh korporat yang sangat terkenal di malaysia nih.

huh buat apa kaya lau perangai teruk!!!aku masih teringat lagi sehari sebelum perkahwinan aku dijalankan,faris bertemu aku secara rahsia untuk membincangkan masalah ini.aku tahu dia sudah ade kekasih seorang model yang sangat terkenal di malaysia.

***********************************

“aku ade hal nak bincang ngan kau,”kat faris dengan muka yang serius.
aku menjadi takut.pehal pulak mamat ni!macamlah aku beria-ia sangat nak kahwin dengan dia.tak rela aku kahwin dengan mamat ni.harap muka je hensem..ermmmmmmmmmmmm boleh tahan juga paras dia, macam farid kamil..heheehehe

“hello,cik maya.sempat pulak dia mengelamun,”
“err…sorry…sorry…haa ada ape you nak bagitau i nih,”balas aku cepat bagi menutup malu ak..ishhh malunyer…macam mana aku boleh mengelamun jauh ni.kaulah punya pasal!

“pasal perkahwinan kita esok.aku dah buat kontrak bagi perkahwinan kita.ini kontraknye,”kata faris dan terus menyerahkan kontrak itu kepada aku.

*************************************

aku terkesima.KONTRAK?????aduihhhhhhhh…aku pun terus meneliti kandungan kontrak itu.

1. selepas perkahwinan kita,buat hal masing-masing-masing.tidak boleh mencampuri urusan masing-masing.
2. dihadapan keluarga dan kawan sahaja kita berlakon sebagai pasangan suami isteri.
3. bilik tidur berasingan
4. urusan rumahtangga seperti memasak,menggosok baju dijalankan seperti biasa
5. kalau tidak ada persefahaman, kata putus yang sesuai ialah cerai!

aku terkejut dengan syarat yang terakhir itu.aku sangat berharap agar perkahwinan aku akan berkekalan sehingga akhir hayat.tapi dah nasib aku macam ni,aku kena terima dengan hati yang redha.zarul maafkan aku kerana meninggalkanmu tanpa alasan yang kukuh.aku tidak mahu melukai hatimu yang sui murni itu.

“ok,aku bersetuju,”balas aku beserta keluhan.
**************************************

dalam majlis perkahwinan …

aku hanya mampu tersenyum sahaja sepanjang perkahwinan aku berlangsung.tak tahulah macam mana muka aku dengan senyuman terpaksa itu.kalau aku tengok kat cermin mesti boleh pengsan aku!!
aku tengok faris begitu segak dengan berbaju melayu hijau.sungguh tampan.tiba-tiba aku teringatkan zarul.hatiku berasa sebu tiba-tiba.zarul,maafkan maya!!!!

malam pertama aku tidak ada apa-apa yang menarik.aku dan dia hanya buat hal masing-masing.masuk je bilik,aku terus tidur.malas nak layan dia.

************************************

pangggggggggggggggg!!!!!!!!aku tersedar dari lamunan yang panjang ekoran daripada bunyi guruh yang sangat kuat.aku memang takut dengan bunyi guruh yang sangat kuat.terus aku menyelimuti badan aku dan akhirnya terlena dengan perasaan takut.

keesokkan pagi,

aku sibuk menyiapkan sarapan.hari ini aku ada meeting yang sangat penting.aku harus tiba awal di pejabat untuk memastikan segala persiapan awal berjalan dengan lancar.sebaik sahaja aku berpaling untuk keluar dari dapur,aku terkejut apabila melihat faris merenung aku dengan begitu tajam.aku berasa pelik.aikkk…pehal pulak mamat nih tengok aku semacam jer.aku meneliti pakaian aku hari ini.aku meyarungkan baju kebaya hijau dan rambutku disanggul tinggi..tak ade yang pelik pun!!!

“cantik jugak bini aku nih” faris berkata dalam hati.sudah dua minggu dia tinggal sebumbung dengan isterinya itu.dia mendapati ada satu daya tarikan tentang isterinya itu.rajin,manja dan cantik!!!memang perwatakknya itu lain daripada kekasihnya,nasha.walaupun nasha lebih cantik daripada isterinya,tetapi dia berasa nasha ada kelemahan dari segi perangainya yang mengada-ngada dan tidak bersopan-santun dengan orang lain.

“hello,faris…jauh mengelamun”…faris terkejut daripada lamunanya apabila mendengar suara lunak isterinya itu.
untuk menutup rasa malunya,dia terus beredar dan bergegas ke pejabat.

aku terkesima.pelik dengan perlakuan suaminya itu.buat letih aje aku buatkan sarapan..membazirkan masa aku aje!baik aku kasi kucing makan.dapat pahala sikit!!!

*************************************

faris tidak dapat menumpukan perhatiannya terhadap kerja yang bertimbun di atas meja.dia sendiri berasa pelik dengan sikapnya pada hari ini.pusing kiri terbayang senyuman manis isterinya.pusing kanan muncul wajah isterinya sambil ketawa.sungguh manis!!!dia sendiri tidak tahu kenapa muncul perasaan aneh ini.adakah ini cinta???oh,tidak….

dia terus menuliskan sesuatu didalam diarinya…memang diari itulah yang sentiasa menemani hidupnya…

tiba-tiba….

“sayang…”kedengaran suara manja sebaik sahaja pintu ditolak.faris terkesima dengan kehadiran nasha.”you nak apa ni sampai datang ke pejabat i ni.you kan tahu i sangat sibuk ni,”balas faris dengan nada marah..

nasha hanya tersenyum manja sahaja.dia hanya datang untuk melepaskan rindu sahaja terhadap lelaki itu.sudah dua minggu dia tidak berjumpa dengan kekasih hatinya itu.sepanjang dua minggu lalu dia terbang ke london untuk menjayakan pesembahan fesyen disana.

********************************

faris hanya diam sahaja sepanjang perjalanan pulang dari restoran,begitu juga nasha.nasha berasa pelik dengan tingkah laku kekasihnya itu.
“kenapa ni sayang?i lihat you macam lain semacam aje,”tanya nasha.
“errr…tak adelah sayang.i just tired.very tired.”faris tidak tahu macam mana hendak memberitahu perkara sebenar tentang perkahwinanya yang dirancang oleh keluarganya itu.keluarganya dan keluarga maya sudah menjalinkan hubungan akrab sejak bertahun-tahun lamanya.tetapi dia memang tidak pernah mengenali kenalan lama keluarganya itu.
keadaan menjadi sunyi sehingga tiba di appartmen nasha.

************************************

argggggggggggggggggg”jerit nasha dengan kuat sehingga mengejutkan teman serumahnya,ina.
“pehal kau nasha.balik2x je mengamuk..ina bertanya dengan seribu satu soalan.

“faris tulah.aku balik dari london terus sahaja jumpa dia kat pejabat.alih- alih dia marah aku sebab ganggu dia kan pejabat.dia tak tahu ke aku rindu dia separuh mati!!!!sepanjang perjalanan balik tadi kau tau tak..dia senyap jer.tak cakap apa-apa pun kat aku..aku rasa macam dia merahsiakan sesuatu daripada aku la..tapi apa rahsianya..

ina serba salah hendak memberitahu hal sebenar kepada temannya itu.tapi untuk kebaikkannya,baik aku bagitau jelah.”errr…actually,he\’s already married,”ina berkata dengan nada yang tersekat-sekat.

nasha membuntangkan matanya.what!!!!married!!!!no..no…he can\’t do this for me..he promised me to marry me..only me…he\’s mine!!!!only mine!!!!nasha menjerit sekuat hati ibarat terkena histeria..
aku takkan lepaskan perempuan tu.kalau aku tak dapat,dia juga takkan dapat..nasha tersenyum sendirian beserta satu dendam yang hanya dia ketahui.ina terpaku….

**********************************

ishhh mane pulak faris nih.dah pukul 8 pagi takkan tak bangun-bangun lagi nih.rasanya dia ada meeting tergempar ari nih.patut ke aku kejutkan dia?kejutkan dia bermakna aku kena masuk bilik dia?ishhhh tak nak aku..tapi kalau dia marah aku nanti sebab tak kejutkan dia macam mana pulak..ish tak boleh jadi nih.kejut jela…

sebaik sahaja aku buka pintu biliknya,aku lihat dia masih lena tidur lagi..aku terpana seketika apabila melihat dia tidur persis anak kecil.aku ketawa sendirian….aku terus mengejutkannya.
tetapi tiada respon.aduih mamat nih tido mampus ker….”awak bangun.dah lewat nih..no respon…

aku terus mencuit lengannya..ishhh susahnya nak kejutkan dia nih….aku kejutkan lagi dia dengan begitu kasar.ni jelah cara yang paling sesuai sekali…akhirnya aku sudah putus-asa.apabila aku berpaling hendak keluar dari bilik dia,tiba-tiba tangan aku ditarik kasar..lalu aku tercampak ke dada bidangnya..

mata aku dan matanya saling bertatapan…begitu lama…tiba-tiba sesuatu perasaan aneh muncul…dup…dup…jantungku berdebar…kenapa dengan aku nih…
dengan sepantas kilat aku terus bangun.”kenapa dengan awak nih..bangun la.dah lewat nih.saya pergi kerja dahulu.

“errr….maya…tak nak salam i ker,”aku terkejut beruk apabila mendengar permintaanya itu.lalu aku bersalam dngan dia.sekali lagi aku terpana apabila dia mencium dahiku dengan penuh kasih sayang.

“tengahari ni kita lunch sama-sama ok,bye,”lembut faris menuturkan kata-katanya..aku berlalu dengan perasaan yang sangat aneh.

********************************

di pejabat aku rasakan masa berlalu dengan begitu lambat..aku asyik melihat jam.baru pukul 10 pagi..adakah aku menantikan saat-saat makan tengahari??kenapa dengan diriku ini.adakah aku dah jatuh cinta?perasaan aku sungguh berbeza dengan perasaan aku apabila jatuh cinta dengan zarul.

akhirnya waktu tengahari muncul…aku tiba-tiba berasa bahagia apabila melihat kedatangan faris menjemputku di pejabat.apakah perasaan ini sebenarnya????aku menghabiskan masa dengannya dengan menceritakan kisah-kisah aku semasa kecil.aku dapati perhubungan aku dengannya lebih mesra daripada dahulu.

tanpa disedari,ada dua mata yang melihat adegan romatis pasangan itu.

*********************************

sebaik sahaja keluar dari restoran,aku dan faris berjalan beriringan ke kereta yang terletak seberang jalan.apabila aku hendak melintas,tiba-tiba handphoneku nyaring berbunyi..aku terpaku di tengah jalan apabila melihat sebaris nama yang tentera di handphoneku…ZARUL….
tanpa kusedari sebuah kereta bergerak laju kearahku..aku terpana seketika..tiba-tiba aku ditarik kasar ke tepi jalan…”kenapa dengan awak ni.nak mati ker?”marah faris..\’kalau nak mati jangan mati depan i..i taknak tengok kematian didepan i..never,”kata faris lagi..

aku berasa sakit hati mendengar kata-kata faris itu..”biar la i mati pun..kenapa you selamatkan i?”balas aku lalu beredar meninggalkannya sendirian.faris terpaku…

********************************

sejak kejadian tempoh hari,perhubungan aku dengan faris semakin dingin.sudah lama aku tak bercakap dengan dia.biar dia rasakan!!!!

pada suatu hari,orang tuaku datang kerumah.aduihhh…ini bermakna aku kena duduk sebilik dengan faris…oh no!!!!

“maya.dah nak dekat dua bulan korang berdua kahwin.takde apa-apa lagi ker?bukannya apa,mak nih dah tua..takut tak sempat aje,”keluhnya..aku hanya mampu tersenyum sahaja.aku melihat faris macam tidak ada reaksi tentang soalan cepumas itu..dia bukannya nak anak daripada aku!!!!hanya nasha difikirannya…

***************************************

di dalam bilik….

“ehemm…
aku hanya buat tak endah aje…aku terus tidur …malas nak tatap mukanya itu.
tiba- tiba telefon bimbitku nyaring berbunyi..
“hello,”jawabku malas..zarul…tiba-tiba aku menyebut namanya dengan kuat.faris memandangku dengan pandangan yang tajam.alah biarlah dia bukannya ambil tahu pun.jika dia ada pompuan lain,aku pun ada!!!

hampir setengah jam aku bercakap dengannya..faris tiba-tiba marah denganku..”apa hal dengan awak ni.saya bercakap dengan member lama.kenpa tak boleh ker?kalau awak cakap dengan nasha saya tak marah pun???”bidas aku lagi.kemarahanku sudah sampai kemuncaknya…

faris hanya diam sahaja.aku terus tidur sambil teringat perbualannya dengan zarul tadi.esok aku akan bertemu dengannya di tempat pertama zarul meluahkan perasaan cintannya kepada aku.

faris mnenulis sesuatu dalam diarinya…lalu terlena sendiri..
********************************

di tepi tasik…

aku hanya diam sahaja.aku tak tahu nak cakap apa denga zarul.sudah lama aku tak berjumpa denganya.dia semakin kacak..
“errr…saya minta maaf kat awak.saya tahu saya salah,”kata aku dengan nada tersekat.
zarul hanya tersenyum sahaja..”saya faham..sudah kehendak keluarga awak.tapi saya nak tanya,awak bahagia dengan perkahwinan awak?saya lihat macam ada tak kena aje dengan perkahwinan awak ini,”kata zarul..

aku hanya mampu tersenyum sahaja…

tanpa disedari…sepasang mata memerhati mereka dari jauh dengan perasaan cemburu..siapa lagi kalau faris hisyam!!!!!

*****************************

aku melihat jam sudah menunjukkan pukul 2 pagi tetapi kelibat faris masih tidak muncul-muncul lagi..nasib baiklah mak aku sudah balik.kalau tidak jenuh aku kena menjawab pertanyaan mak aku tu yang mengalahkan wartawan melodi.

tiba-tiba aku mendengar pintu rumahku dibuka.terus aku bergegas …alangkah terkejutnya aku apabila melihat faris terhuyung-hayang berjalam..mesti dia mabuk!!!!

“kenapa awak meneguk air haram ni,”marahku..aku hendak memapah dia tetapi dihalang olehnya.
“arrggggg..pergi mampus lah kau tu.aku tak nak tengok muka kau lagi.perempuan sundal!!!!marah faris.dia berasa sangat marah apabila melihat adegan pagi tadi..tanpa disedari dia meneguk air haram itu…

aku terkejut.air mataku bercucuran keluar…sedih mendengar dia menuduhku perempuan sundal!!!
saat aku hendak berlari meninggalkanya,tiba- tiba faris menarikku dan mencium bibirku dengan begitu rakus..

aku terus menampar faris dengan sekuat hati…
“kenapa?aku suami kau berhak buat macam tu..owhhh tak ingat..kalau lelaki lain mesti kau suka kan?
aku semakin sakit hati mendengar kata-katanya itu.terus aku beredar ke bilik.

aku menangis sepuas hati………..

*******************************

keesokkanya…

“hello,”aku menjawab panggilan.
“hai…aku nak jupe you malam ini kat gedung lama bukit jaya,”kedengaran suara seorang perempuan yang tidak dikenali.
“errrr…siapa nih”tanyaku..
“aku nasha…kekasih suami kau.aku nak buat perhitungan dengan kau.hanya kau sahaja.faham”terus sahaja dia menamatkan perbualan itu.

aku terpana…pehal pulak minah ni nak jumpa aku..malam pulak tu…kat gedung pulak..isk..pening kepala aku…

***********************************

kat gedung…

aku berasa seram sejuk aje…
“haa bagus kau sudi datang”kedengaran suara perempuan dibelakangku.aku berpaling ke belakang dengan segera.
nasha berdiri betul-betul dihadapanku…
hatiku berdebar-debar apabila melihat dua orang lelaki yang tidak dikenali dibelakang nasha.
pandangan lelaki itu rakus melihat aku dari atas ke bawah.
“ermmm..cantik perempuan kau bawak tuk kami,”salah seorang lelaki bercakap kepada nasha..

aku terkejut….
nasha hanya tertawa berdekah-dekah….
“you know maya…tempoh hari aku nyaris hendak melanggar kau.malangnya suami kau sempat selamatkan kau..tapi malam ini aku takkan lepaskan kau,”
aku berundur setapak ke belakang…malangnya aku ditangkap oleh dua orang lelaki itu.
“marilah,sayang kita bermadu kasih.aku berasa hendak menangis.tetapi siapa hendak menolongku…
YA ALLAH,tolonglah hambaMU ini…

“aku nak kau menderita seumur hidup.setakat ini kau masih dara sunti lagi kan?hahahahaha…biar dua orang nih rasmikan kau dulu daripada suami kau!!!!kahkahkahkahkah….

aku menjerit meminta tolong….
dua orang lelaki itu menangkap aku dan salah seorang memeluk aku dengan rakus!!!!

********************************

tiba-tiba ….

aku melihat seorang lelaki datang menyerang dua orang lelaki itu…FARIS!!!!!….Aku berasa satu perasaan menyelinap di sudut hatiku…

akhirnya dua orang lelaki itu berlari lintang pukang.begitu juga dengan nasha.

aku terus memeluk faris..malangnya dia melepaskan pelukanku dan meninggalkan aku sendirian.

aku terkesima……….FARIS!!!!aku melaung namanya sekuat hati…

**********************************

sudah seminggu faris tak balik rumah…sudah kering air mataku mengenangkan masalah aku ini..
faris cepatlah pulang..aku tahu aku sudah jatuh cinta kepada kau….

perasaan aku membuak-buak untuk masuk ke kamarnya…

aku duduk di atas katilnya…aku sangat merindukanmu sayang.pulanglah.aku tahu aku silap…

tiba-tiba aku terpandang sebuah diari bewarna hitam.lantas aku membukanya..

aku membaca setiap bait-bait kata di dalam diari itu.

“aku pusing kiri,terbayang senyumannya.pusing kanan terbayang ketawanya.so sweet,”arggg apakah perasaanku ini.adakah ini cinta???
aku berfikir sejenak..siapakah gerangan gadis itu???aku meneruskan pembacannku..

“aku tahu perasaan aku terhadap maya sudah berubah menjadi sayang.”

eh sekejap..MAYA???akulah maya…dia jatuh cinta kat aku..oh my god…
aku menangis teresak-esak..

aku menyambung lagi pembacaanku…

“aku berasa sangat kecewa apabila melihat wanita yang kucintai bersama dengan seorang lelaki”

aku terpaku sekejap.la..pasal itulah malam itu dia begitu marah dengan aku..YA ALLAH!aku telah membuatkan suamiku makan hati dengan diriku ini.maafkan diriku ini wahai suamiku!!!

macam mana aku hendak mencarinya!!!!
haaa…baru aku teringat..mesti kat tempat first time aku berjumpa dengan dia sebelum perkahwinan aku dengannya..

******************************

aku bergegas ke tempat tersebut…
betul jangkaan aku…
aku melihat dia bersendirian sambil memegang sesuatu…
semakin aku menghampiri dia semakin jelas gambar yang terpapar.alangkah terkejutnya aku apabila melihat gambarku…ya gambar aku semasa perkahwinan aku dengannya.aku menitiskan air mataku.sungguh terharu…

“abang,”aku memulakan langkah..saya minta maaf,”lantas aku memeluknya dengan begitu erat..
“saya tahu saya salah..maafkan saya,”aku menangis teresak-esak dalam pelukannya.

faris membalas pelukanku dengan begitu erat seakan-akan tak nak melepaskanku…
“abang pun nak minta maaf memperlakukan kasar terhadap sayang.maafkan abang jugak,”

akhirnya kisah hidupku berakhir dengan sebuah kebahagian….
terima kasih atas perkahwinan ini.ada hikmah disebaliknya.
**********************

sementara itu…nasha ditangkap polis akibat perbuatan kejamnya itu…
zarul hanya menanti maya dengan penuh harapan…akan tetapi sampai bila????????????????
*********************

p/s:diharap enjoy dengan hasil karya saya…

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Cerpen : Hikmah perkahwinan

Nama Pena : gadis timur

aku bersendirian lagi malam ini.hanya bertemankan patung beruang hadiah daripada bekas kekasihku .kekasih???di manakah kau sekarang wahai zarul?aku tahu aku bersalah kepada kau.tapi aku terpaksa!sungguh aku terpaksa.terpaksa menikahi seorang lelaki yang tidak pernah wujud dalam diari hidupku.faris hisyam…dialah suamiku….tetapi suami hanya pada kertas sahaja.sudah seminggu aku bernikah dengan dia,tetapi pernikahan ini ibarat tiada noktah akhirnya.siapa yang tidak kenal faris hisyam bin tan sri mokhtar.anak kepada tokoh korporat yang sangat terkenal di malaysia nih.

huh buat apa kaya lau perangai teruk!!!aku masih teringat lagi sehari sebelum perkahwinan aku dijalankan,faris bertemu aku secara rahsia untuk membincangkan masalah ini.aku tahu dia sudah ade kekasih seorang model yang sangat terkenal di malaysia.

***********************************

“aku ade hal nak bincang ngan kau,”kat faris dengan muka yang serius.
aku menjadi takut.pehal pulak mamat ni!macamlah aku beria-ia sangat nak kahwin dengan dia.tak rela aku kahwin dengan mamat ni.harap muka je hensem..ermmmmmmmmmmmm boleh tahan juga paras dia, macam farid kamil..heheehehe

“hello,cik maya.sempat pulak dia mengelamun,”
“err…sorry…sorry…haa ada ape you nak bagitau i nih,”balas aku cepat bagi menutup malu ak..ishhh malunyer…macam mana aku boleh mengelamun jauh ni.kaulah punya pasal!

“pasal perkahwinan kita esok.aku dah buat kontrak bagi perkahwinan kita.ini kontraknye,”kata faris dan terus menyerahkan kontrak itu kepada aku.

*************************************

aku terkesima.KONTRAK?????aduihhhhhhhh…aku pun terus meneliti kandungan kontrak itu.

1. selepas perkahwinan kita,buat hal masing-masing-masing.tidak boleh mencampuri urusan masing-masing.
2. dihadapan keluarga dan kawan sahaja kita berlakon sebagai pasangan suami isteri.
3. bilik tidur berasingan
4. urusan rumahtangga seperti memasak,menggosok baju dijalankan seperti biasa
5. kalau tidak ada persefahaman, kata putus yang sesuai ialah cerai!

aku terkejut dengan syarat yang terakhir itu.aku sangat berharap agar perkahwinan aku akan berkekalan sehingga akhir hayat.tapi dah nasib aku macam ni,aku kena terima dengan hati yang redha.zarul maafkan aku kerana meninggalkanmu tanpa alasan yang kukuh.aku tidak mahu melukai hatimu yang sui murni itu.

“ok,aku bersetuju,”balas aku beserta keluhan.
**************************************

dalam majlis perkahwinan …

aku hanya mampu tersenyum sahaja sepanjang perkahwinan aku berlangsung.tak tahulah macam mana muka aku dengan senyuman terpaksa itu.kalau aku tengok kat cermin mesti boleh pengsan aku!!
aku tengok faris begitu segak dengan berbaju melayu hijau.sungguh tampan.tiba-tiba aku teringatkan zarul.hatiku berasa sebu tiba-tiba.zarul,maafkan maya!!!!

malam pertama aku tidak ada apa-apa yang menarik.aku dan dia hanya buat hal masing-masing.masuk je bilik,aku terus tidur.malas nak layan dia.

************************************

pangggggggggggggggg!!!!!!!!aku tersedar dari lamunan yang panjang ekoran daripada bunyi guruh yang sangat kuat.aku memang takut dengan bunyi guruh yang sangat kuat.terus aku menyelimuti badan aku dan akhirnya terlena dengan perasaan takut.

keesokkan pagi,

aku sibuk menyiapkan sarapan.hari ini aku ada meeting yang sangat penting.aku harus tiba awal di pejabat untuk memastikan segala persiapan awal berjalan dengan lancar.sebaik sahaja aku berpaling untuk keluar dari dapur,aku terkejut apabila melihat faris merenung aku dengan begitu tajam.aku berasa pelik.aikkk…pehal pulak mamat nih tengok aku semacam jer.aku meneliti pakaian aku hari ini.aku meyarungkan baju kebaya hijau dan rambutku disanggul tinggi..tak ade yang pelik pun!!!

“cantik jugak bini aku nih” faris berkata dalam hati.sudah dua minggu dia tinggal sebumbung dengan isterinya itu.dia mendapati ada satu daya tarikan tentang isterinya itu.rajin,manja dan cantik!!!memang perwatakknya itu lain daripada kekasihnya,nasha.walaupun nasha lebih cantik daripada isterinya,tetapi dia berasa nasha ada kelemahan dari segi perangainya yang mengada-ngada dan tidak bersopan-santun dengan orang lain.

“hello,faris…jauh mengelamun”…faris terkejut daripada lamunanya apabila mendengar suara lunak isterinya itu.
untuk menutup rasa malunya,dia terus beredar dan bergegas ke pejabat.

aku terkesima.pelik dengan perlakuan suaminya itu.buat letih aje aku buatkan sarapan..membazirkan masa aku aje!baik aku kasi kucing makan.dapat pahala sikit!!!

*************************************

faris tidak dapat menumpukan perhatiannya terhadap kerja yang bertimbun di atas meja.dia sendiri berasa pelik dengan sikapnya pada hari ini.pusing kiri terbayang senyuman manis isterinya.pusing kanan muncul wajah isterinya sambil ketawa.sungguh manis!!!dia sendiri tidak tahu kenapa muncul perasaan aneh ini.adakah ini cinta???oh,tidak….

dia terus menuliskan sesuatu didalam diarinya…memang diari itulah yang sentiasa menemani hidupnya…

tiba-tiba….

“sayang…”kedengaran suara manja sebaik sahaja pintu ditolak.faris terkesima dengan kehadiran nasha.”you nak apa ni sampai datang ke pejabat i ni.you kan tahu i sangat sibuk ni,”balas faris dengan nada marah..

nasha hanya tersenyum manja sahaja.dia hanya datang untuk melepaskan rindu sahaja terhadap lelaki itu.sudah dua minggu dia tidak berjumpa dengan kekasih hatinya itu.sepanjang dua minggu lalu dia terbang ke london untuk menjayakan pesembahan fesyen disana.

********************************

faris hanya diam sahaja sepanjang perjalanan pulang dari restoran,begitu juga nasha.nasha berasa pelik dengan tingkah laku kekasihnya itu.
“kenapa ni sayang?i lihat you macam lain semacam aje,”tanya nasha.
“errr…tak adelah sayang.i just tired.very tired.”faris tidak tahu macam mana hendak memberitahu perkara sebenar tentang perkahwinanya yang dirancang oleh keluarganya itu.keluarganya dan keluarga maya sudah menjalinkan hubungan akrab sejak bertahun-tahun lamanya.tetapi dia memang tidak pernah mengenali kenalan lama keluarganya itu.
keadaan menjadi sunyi sehingga tiba di appartmen nasha.

************************************

argggggggggggggggggg”jerit nasha dengan kuat sehingga mengejutkan teman serumahnya,ina.
“pehal kau nasha.balik2x je mengamuk..ina bertanya dengan seribu satu soalan.

“faris tulah.aku balik dari london terus sahaja jumpa dia kat pejabat.alih- alih dia marah aku sebab ganggu dia kan pejabat.dia tak tahu ke aku rindu dia separuh mati!!!!sepanjang perjalanan balik tadi kau tau tak..dia senyap jer.tak cakap apa-apa pun kat aku..aku rasa macam dia merahsiakan sesuatu daripada aku la..tapi apa rahsianya..

ina serba salah hendak memberitahu hal sebenar kepada temannya itu.tapi untuk kebaikkannya,baik aku bagitau jelah.”errr…actually,he\’s already married,”ina berkata dengan nada yang tersekat-sekat.

nasha membuntangkan matanya.what!!!!married!!!!no..no…he can\’t do this for me..he promised me to marry me..only me…he\’s mine!!!!only mine!!!!nasha menjerit sekuat hati ibarat terkena histeria..
aku takkan lepaskan perempuan tu.kalau aku tak dapat,dia juga takkan dapat..nasha tersenyum sendirian beserta satu dendam yang hanya dia ketahui.ina terpaku….

**********************************

ishhh mane pulak faris nih.dah pukul 8 pagi takkan tak bangun-bangun lagi nih.rasanya dia ada meeting tergempar ari nih.patut ke aku kejutkan dia?kejutkan dia bermakna aku kena masuk bilik dia?ishhhh tak nak aku..tapi kalau dia marah aku nanti sebab tak kejutkan dia macam mana pulak..ish tak boleh jadi nih.kejut jela…

sebaik sahaja aku buka pintu biliknya,aku lihat dia masih lena tidur lagi..aku terpana seketika apabila melihat dia tidur persis anak kecil.aku ketawa sendirian….aku terus mengejutkannya.
tetapi tiada respon.aduih mamat nih tido mampus ker….”awak bangun.dah lewat nih..no respon…

aku terus mencuit lengannya..ishhh susahnya nak kejutkan dia nih….aku kejutkan lagi dia dengan begitu kasar.ni jelah cara yang paling sesuai sekali…akhirnya aku sudah putus-asa.apabila aku berpaling hendak keluar dari bilik dia,tiba-tiba tangan aku ditarik kasar..lalu aku tercampak ke dada bidangnya..

mata aku dan matanya saling bertatapan…begitu lama…tiba-tiba sesuatu perasaan aneh muncul…dup…dup…jantungku berdebar…kenapa dengan aku nih…
dengan sepantas kilat aku terus bangun.”kenapa dengan awak nih..bangun la.dah lewat nih.saya pergi kerja dahulu.

“errr….maya…tak nak salam i ker,”aku terkejut beruk apabila mendengar permintaanya itu.lalu aku bersalam dngan dia.sekali lagi aku terpana apabila dia mencium dahiku dengan penuh kasih sayang.

“tengahari ni kita lunch sama-sama ok,bye,”lembut faris menuturkan kata-katanya..aku berlalu dengan perasaan yang sangat aneh.

********************************

di pejabat aku rasakan masa berlalu dengan begitu lambat..aku asyik melihat jam.baru pukul 10 pagi..adakah aku menantikan saat-saat makan tengahari??kenapa dengan diriku ini.adakah aku dah jatuh cinta?perasaan aku sungguh berbeza dengan perasaan aku apabila jatuh cinta dengan zarul.

akhirnya waktu tengahari muncul…aku tiba-tiba berasa bahagia apabila melihat kedatangan faris menjemputku di pejabat.apakah perasaan ini sebenarnya????aku menghabiskan masa dengannya dengan menceritakan kisah-kisah aku semasa kecil.aku dapati perhubungan aku dengannya lebih mesra daripada dahulu.

tanpa disedari,ada dua mata yang melihat adegan romatis pasangan itu.

*********************************

sebaik sahaja keluar dari restoran,aku dan faris berjalan beriringan ke kereta yang terletak seberang jalan.apabila aku hendak melintas,tiba-tiba handphoneku nyaring berbunyi..aku terpaku di tengah jalan apabila melihat sebaris nama yang tentera di handphoneku…ZARUL….
tanpa kusedari sebuah kereta bergerak laju kearahku..aku terpana seketika..tiba-tiba aku ditarik kasar ke tepi jalan…”kenapa dengan awak ni.nak mati ker?”marah faris..\’kalau nak mati jangan mati depan i..i taknak tengok kematian didepan i..never,”kata faris lagi..

aku berasa sakit hati mendengar kata-kata faris itu..”biar la i mati pun..kenapa you selamatkan i?”balas aku lalu beredar meninggalkannya sendirian.faris terpaku…

********************************

sejak kejadian tempoh hari,perhubungan aku dengan faris semakin dingin.sudah lama aku tak bercakap dengan dia.biar dia rasakan!!!!

pada suatu hari,orang tuaku datang kerumah.aduihhh…ini bermakna aku kena duduk sebilik dengan faris…oh no!!!!

“maya.dah nak dekat dua bulan korang berdua kahwin.takde apa-apa lagi ker?bukannya apa,mak nih dah tua..takut tak sempat aje,”keluhnya..aku hanya mampu tersenyum sahaja.aku melihat faris macam tidak ada reaksi tentang soalan cepumas itu..dia bukannya nak anak daripada aku!!!!hanya nasha difikirannya…

***************************************

di dalam bilik….

“ehemm…
aku hanya buat tak endah aje…aku terus tidur …malas nak tatap mukanya itu.
tiba- tiba telefon bimbitku nyaring berbunyi..
“hello,”jawabku malas..zarul…tiba-tiba aku menyebut namanya dengan kuat.faris memandangku dengan pandangan yang tajam.alah biarlah dia bukannya ambil tahu pun.jika dia ada pompuan lain,aku pun ada!!!

hampir setengah jam aku bercakap dengannya..faris tiba-tiba marah denganku..”apa hal dengan awak ni.saya bercakap dengan member lama.kenpa tak boleh ker?kalau awak cakap dengan nasha saya tak marah pun???”bidas aku lagi.kemarahanku sudah sampai kemuncaknya…

faris hanya diam sahaja.aku terus tidur sambil teringat perbualannya dengan zarul tadi.esok aku akan bertemu dengannya di tempat pertama zarul meluahkan perasaan cintannya kepada aku.

faris mnenulis sesuatu dalam diarinya…lalu terlena sendiri..
********************************

di tepi tasik…

aku hanya diam sahaja.aku tak tahu nak cakap apa denga zarul.sudah lama aku tak berjumpa denganya.dia semakin kacak..
“errr…saya minta maaf kat awak.saya tahu saya salah,”kata aku dengan nada tersekat.
zarul hanya tersenyum sahaja..”saya faham..sudah kehendak keluarga awak.tapi saya nak tanya,awak bahagia dengan perkahwinan awak?saya lihat macam ada tak kena aje dengan perkahwinan awak ini,”kata zarul..

aku hanya mampu tersenyum sahaja…

tanpa disedari…sepasang mata memerhati mereka dari jauh dengan perasaan cemburu..siapa lagi kalau faris hisyam!!!!!

*****************************

aku melihat jam sudah menunjukkan pukul 2 pagi tetapi kelibat faris masih tidak muncul-muncul lagi..nasib baiklah mak aku sudah balik.kalau tidak jenuh aku kena menjawab pertanyaan mak aku tu yang mengalahkan wartawan melodi.

tiba-tiba aku mendengar pintu rumahku dibuka.terus aku bergegas …alangkah terkejutnya aku apabila melihat faris terhuyung-hayang berjalam..mesti dia mabuk!!!!

“kenapa awak meneguk air haram ni,”marahku..aku hendak memapah dia tetapi dihalang olehnya.
“arrggggg..pergi mampus lah kau tu.aku tak nak tengok muka kau lagi.perempuan sundal!!!!marah faris.dia berasa sangat marah apabila melihat adegan pagi tadi..tanpa disedari dia meneguk air haram itu…

aku terkejut.air mataku bercucuran keluar…sedih mendengar dia menuduhku perempuan sundal!!!
saat aku hendak berlari meninggalkanya,tiba- tiba faris menarikku dan mencium bibirku dengan begitu rakus..

aku terus menampar faris dengan sekuat hati…
“kenapa?aku suami kau berhak buat macam tu..owhhh tak ingat..kalau lelaki lain mesti kau suka kan?
aku semakin sakit hati mendengar kata-katanya itu.terus aku beredar ke bilik.

aku menangis sepuas hati………..

*******************************

keesokkanya…

“hello,”aku menjawab panggilan.
“hai…aku nak jupe you malam ini kat gedung lama bukit jaya,”kedengaran suara seorang perempuan yang tidak dikenali.
“errrr…siapa nih”tanyaku..
“aku nasha…kekasih suami kau.aku nak buat perhitungan dengan kau.hanya kau sahaja.faham”terus sahaja dia menamatkan perbualan itu.

aku terpana…pehal pulak minah ni nak jumpa aku..malam pulak tu…kat gedung pulak..isk..pening kepala aku…

***********************************

kat gedung…

aku berasa seram sejuk aje…
“haa bagus kau sudi datang”kedengaran suara perempuan dibelakangku.aku berpaling ke belakang dengan segera.
nasha berdiri betul-betul dihadapanku…
hatiku berdebar-debar apabila melihat dua orang lelaki yang tidak dikenali dibelakang nasha.
pandangan lelaki itu rakus melihat aku dari atas ke bawah.
“ermmm..cantik perempuan kau bawak tuk kami,”salah seorang lelaki bercakap kepada nasha..

aku terkejut….
nasha hanya tertawa berdekah-dekah….
“you know maya…tempoh hari aku nyaris hendak melanggar kau.malangnya suami kau sempat selamatkan kau..tapi malam ini aku takkan lepaskan kau,”
aku berundur setapak ke belakang…malangnya aku ditangkap oleh dua orang lelaki itu.
“marilah,sayang kita bermadu kasih.aku berasa hendak menangis.tetapi siapa hendak menolongku…
YA ALLAH,tolonglah hambaMU ini…

“aku nak kau menderita seumur hidup.setakat ini kau masih dara sunti lagi kan?hahahahaha…biar dua orang nih rasmikan kau dulu daripada suami kau!!!!kahkahkahkahkah….

aku menjerit meminta tolong….
dua orang lelaki itu menangkap aku dan salah seorang memeluk aku dengan rakus!!!!

********************************

tiba-tiba ….

aku melihat seorang lelaki datang menyerang dua orang lelaki itu…FARIS!!!!!….Aku berasa satu perasaan menyelinap di sudut hatiku…

akhirnya dua orang lelaki itu berlari lintang pukang.begitu juga dengan nasha.

aku terus memeluk faris..malangnya dia melepaskan pelukanku dan meninggalkan aku sendirian.

aku terkesima……….FARIS!!!!aku melaung namanya sekuat hati…

**********************************

sudah seminggu faris tak balik rumah…sudah kering air mataku mengenangkan masalah aku ini..
faris cepatlah pulang..aku tahu aku sudah jatuh cinta kepada kau….

perasaan aku membuak-buak untuk masuk ke kamarnya…

aku duduk di atas katilnya…aku sangat merindukanmu sayang.pulanglah.aku tahu aku silap…

tiba-tiba aku terpandang sebuah diari bewarna hitam.lantas aku membukanya..

aku membaca setiap bait-bait kata di dalam diari itu.

“aku pusing kiri,terbayang senyumannya.pusing kanan terbayang ketawanya.so sweet,”arggg apakah perasaanku ini.adakah ini cinta???
aku berfikir sejenak..siapakah gerangan gadis itu???aku meneruskan pembacannku..

“aku tahu perasaan aku terhadap maya sudah berubah menjadi sayang.”

eh sekejap..MAYA???akulah maya…dia jatuh cinta kat aku..oh my god…
aku menangis teresak-esak..

aku menyambung lagi pembacaanku…

“aku berasa sangat kecewa apabila melihat wanita yang kucintai bersama dengan seorang lelaki”

aku terpaku sekejap.la..pasal itulah malam itu dia begitu marah dengan aku..YA ALLAH!aku telah membuatkan suamiku makan hati dengan diriku ini.maafkan diriku ini wahai suamiku!!!

macam mana aku hendak mencarinya!!!!
haaa…baru aku teringat..mesti kat tempat first time aku berjumpa dengan dia sebelum perkahwinan aku dengannya..

******************************

aku bergegas ke tempat tersebut…
betul jangkaan aku…
aku melihat dia bersendirian sambil memegang sesuatu…
semakin aku menghampiri dia semakin jelas gambar yang terpapar.alangkah terkejutnya aku apabila melihat gambarku…ya gambar aku semasa perkahwinan aku dengannya.aku menitiskan air mataku.sungguh terharu…

“abang,”aku memulakan langkah..saya minta maaf,”lantas aku memeluknya dengan begitu erat..
“saya tahu saya salah..maafkan saya,”aku menangis teresak-esak dalam pelukannya.

faris membalas pelukanku dengan begitu erat seakan-akan tak nak melepaskanku…
“abang pun nak minta maaf memperlakukan kasar terhadap sayang.maafkan abang jugak,”

akhirnya kisah hidupku berakhir dengan sebuah kebahagian….
terima kasih atas perkahwinan ini.ada hikmah disebaliknya.
**********************

sementara itu…nasha ditangkap polis akibat perbuatan kejamnya itu…
zarul hanya menanti maya dengan penuh harapan…akan tetapi sampai bila????????????????
*********************

p/s:diharap enjoy dengan hasil karya saya…

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: