Novel : Kasih yang Terpahat di Hati 20

Nama Pena : jessie lee suan cui

Suasana Pantai Bachok yang terletak di Kelantan aman damai. Burung berkicauan, angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Nabila menguak rambutnya yang terjuntai di atas dahinya. Faizul tidak berbicara. Begitu juga dengan Nabila. Masing-masing mengunci mulut.

“Nab.. awak..”

“Zul.. nape awak nak tinggalkan saya dulu? Saya dan Asrul langsung tak ada apa-apa. Awak tau tak? Hati saya ni sakit! Sakit betul!” Nabila meluahkan segala isi hatinya kepada Faizul. Faizul tertunduk.

“Kalau awak tak suka dia, nape awak berpancaran ngan dia?” soal Faizul sinis. Nabila terkedu.

“Saya.. saya cuma nak sakitkan hati awak.. Zul.. saya..” Nabila serba salah. Faizul mengeluh.

“Nabila.. hati saya juga sakit.. Tapi.. kami berdua ialah manusia. Bumi mana yang tidak ditimpa hujan?”

“Zul.. awak sedang bercinta dengan Ika ke?” Nabila menangis tersedu-sedan. Faizul serba-salah. Dia tersepit. Jika dia memberitahu Nabila, pasti Nabila akan mengamuk. Jika dia tidak memberitahu Nabila, maknanya dia sedang mengumpul dosa.

‘Argh.. bohong sunat tak pe kot..’ detik hati Faizul.

“Zul…” Tangisan Nabila masih belum reda.

Faizul menggeleng-gelengkan kepalanya. Nabila berasa gembira.

“Zul..” Nabila tersenyum. Ini bermakna Faizul masih cinta padanya.

“Nab… sudikah awak menerima lamaran saya sekali lagi?”

Nabila tersipu-sipu malu. Dia tersenyum bahagia. Dia menganggukkan kepalanya perlahan-lahan. Faizul tersenyum. Ombak yang memukul Pantai Bachok Kelantan menjadi saksi cinta antara dua insan ini.

**********************

Asrul keluar dari bilik air. Dia baru sahaja selesai mandi. Dia mencapai telefon bimbitnya dan terkejut apabila ternampak bilangan missed calls daripada Nabila. Dia lantas menghubungi Nabila.

“Halo…”

“Asrul.. bolehkah kita berjumpa?”

****************

Pantai Teluk Chempedak sunyi sepi. Tiada pengunjung. Ombak memukul pantai. Pasir kelihatan memutih.

“Nabila… kenapa? Kenapa awak nak kecewakan saya? Sedangkan hari tu awak yang berikan harapan kepada saya? Kenapa?” Akhirnya, air mata jantan Asrul mengalir.

“Asrul.. awak tu sedarlah.. Awak ingat diri awak tu siapa? Sebenarnya, hati saya ni sentiasa terpaut pada Faizul. Tapi , dia cemburu kerana awak pegang tangan saya. Jadi, saya berpura-pura untuk bercinta dengan awak.” Nabila menjawab tanpa sekelumit rasa bersalah yang terbit di lubuh hatinya.

“Nabila.. saya.. saya tak sangka.. awak .. awak..”

“Tak sangka kan? Tak kira lah. Janji saya nak putus dengan awak!” Dengan angkuhnya, Nabila menjawab tangisan Asrul itu lantas meninggalkan Asrul terpinga-pinga sendirian.

Asrul berasa sangat kecewa. Kata orang tua-tua, semakin tinggi harapan, semakin tinggilah peluang untuk harapan itu hancur. Benarlah kata-kata itu kini. Hubungannya dengan Nabila terputus! Eh, bukan. Ialah diputuskan!

*****************

Fikiran Anita menerawang jauh. ‘Aiman! Aku sungguh rindu padamu!’ tangisi hati Anita. Aimanlah pemuda yang menyelamatkannya dari kancah penculikan tempoh hari. Tanpa Aiman, kemungkinan mahkota kegadisannya telah diragut oleh sekumpulan sampah! Fikirannya mengimbas kembali hari dia diselamatkan oleh Aiman.

**************

“Syhh..” Aiman menyuruh Anita menzip mulutnya. Anita menurut tanpa banyak soal.

“Siapa awak?” Suara Anita bergetar. Dia masih berada dalam gelombang ketakutan.

“Saya Aiman. Saya datang untuk menyelamatkan awak. Jaga diri.” Sejurus itu, Aiman lantas meninggalkan Anita sepantas kilat.

Anita tergamam.

***************

Sekarang, Anita rindu. Rindu yang berbukit. Rindu yang menggunung. Jika dia bertemu semula dengan Aiman, dia akan membalas jasanya. Dengan itu, dia menipu pihak polis bahawa dia bukan diculik, sebaliknya melarikan diri dari rumah.

‘Ibu.. Ayah.. maafkan Ita!’ Anita menangis sendirian.

****************

“Is…” rengek Mimi manja.

Dato’ Ismail menoleh. Dia tersenyum lebar. Hari ini, Mimi akan menjadi ‘miliknya’. Mimi sengaja mengenakan pakaian yang jarang. Yang mampu meleburkan hati lelaki ‘gila seks’. Dato’ Ismail tersenyum puas. Dia memimpin tangan Mimi dan membawanya ke bilik suite Hotel Hyatt. Masing-masing tenggelam dalam gelombang dosa yang marak.

****************

Kepeningan kepala menyerang Anita. Kepalanya berdenyut-denyut. Pandangan matanya semakin kabur. Akhirnya, dia terkulai di atas lantai biliknya. Tan Sri Iqbal yang kebetulan melalui bilik Anita terkejut. Dia lantas memapah Anita dan membawanya ke hospital.

*****************

Doktor Amir yang sedang membelek failnya diganggu oleh bunyi interkom.

“Halo…”

“Doktor Amir.. seorang pesakit yang bernama Anita binti Tan Sri Iqbal dihantar ke hospital kerana dia pengsan. Dia..” Gagang terlepas daripada pegangan Amir. Dia tergamam.

*******************

Fikiran Asrul menerawang jauh. Hatinya sudah terpaut pada Nabila. Tapi, sekarang? Apa yang berlaku? Nabila telah memutuskan perhubungan dengannya. Dia terasa amat sedih. Kecewa. Marah? Tidak kot..

Pintu pejabat diketuk.

“Masuk..” Perlahan saja suara Asrul. Macam nyawa-nyawa ikan. Bangkai bernyawa.. Tidak bermaya..

Zulkarnain tercegat di hadapan abang kesayangannya.

“Abang.. Ada orang nak jumpa!”

“Siapa? Nabila?” Serta-merta riak wajah Asrul berubah ceria.

Namun , senyuman Asrul mati tatkala Zulkarnain menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Siapa?” Suaranya tidak bermaya.

“Entah.. Tapi dia kata dia tu anak gadis Dato’ Ismail!”

Asrul menoleh. Dia tergamam. Mengapa? Mengapa anak Dato’ Ismail mencarinya? Pelbagai persoalan menerjah fikiran Asrul. Jantungnya berdebar-debar.

***********

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: