Novel : Suratan atau Kebetulan 1

Nama Pena : Zamita Syaqis

Bab 1

Syafira sedang seronok berbual dengan Dayana di bawah pohon sena.Di situ adalah tempat dia dan Dayana melepak jika ada cuti yang terluang.Sedang mereka seronok berbual sambil menjamu selera dengan pisang goreng dan ais batu campur kedengaran suara menyapa kepada mereka.Serentak dengan itu mereka berpaling.

“Hai..boleh Shah join sekali,”tegur Shahrul.

“Kalau tak malu mari la,”seloroh Syafira.Dia tersenyum melihat muka Shahrul.Tadi bukan main lagi melirik tersenyum.Apabila Syafira berkata begitu habis hilang senyuman menggoda di wajahnya.

Mereka bertiga pernah bersekolah bersama dari tingkat satu hingga lima.Kemudian mendapat pula peluang melanjutkan pelajaran peringkat Diploma.Tapi nasib Syafira kurang baik, dia telah mendapat tawaran di Universiti Malaysia Terengganu manakala Dayana dan Shahrul di Universiti Teknologi Mara di Selangor.Namun begitu perhubungan mereka bertiga tidak pernah putus.Apabila masa cuti semester mereka akan bertemu untuk memenuhi sebarang aktiviti.Dan walau kejauhan kasih Shahrul pada Syafira tidak pernah luntur.Begitu juga Syafira.Cuma mereka belum meluahkan isi hati masing-masing.

“Tak baik tau Fira kata macam tu pada Shah.Pedih hati ni dengar,”Shahrul mencebik.

“Ala..gurau sikit tak boleh ke.Cepat sangat merajuk macam perempuan.Siapa la gadis yang malang nanti jadi isteri Shah.Kesian betul kat dia nanti,”seloroh Syafira lagi.Suka sangat menyakat Shahrul.

“Eh..sapa lagi kalau bukan Fira.Fira la gadis malang tu,”Shahrul makin galak begurau

“Opss…sori la.Sapa nak kat Shah tu.Tak hingin Fira tau,”dalam hati Syafira bagai melonjak-lonjak bila Shahrul menyatakan dia adalah gadis idamannya.Tapi saja hendak main tarik tali lagi.

“Ooo..tak hingin ye..tak pe kita tengok nanti…sapa cari sapa..jual mahal ye,”Shahrul masih belum mahu mengalah.

“Memang la kena jual mahal..ni anak orang bukan anak ikan tau.mesti la jual mahal,”Syafira membela diri.

“Ooo…kalau gitu mama dan abah Fira ni jual anak la..bukan jual ikan.Ingat tadi jual ikan,”Shahrul tersengeh-sengeh macam kerang busuk.

“Eee..Shah ni kan…eee..malas la nak cakap dengan Shah..buat sakit hati je,”Syafira akhirnya mengalah juga.Malas untuk meneruskan pergaduhan ‘mesra’ itu.Akhirnya dia juga yang perlu mengalah.

“Ooi…kau orang ni napa ha..tak nampak ke aku kat depan ni..asal jumpa gaduh….asal jumpa gaduh.Nampak kau orang ni memang ada jodoh la,”Dayana akhirnya menyampuk setelah melihat kedua-dua sahabatnya itu masing-masing tidak mahu mengalah.

“Dah la…jom makan Shah.Jangan kau hiraukan Fira ni.Tak kan kau tak kenal lagi dengan Fira ni.Makin kau layan makin menjadi loyer buruk.Dah mari makan,”pelawa Dayana.

Shahrul bagai lembu dicucuk hidung menurut kata Dayana.Dia terus melabuhkan punggung di sisi Syafira.

“Eh.kau ni kawan sapa..kawan aku ke kawan si Shah ni. Teruk betul la kau ni. Benci la aku,”Syafira agak terasa dengan percakapan Dayana tadi.Dia tahu Dayana hanya bergurau tapi dia terasa juga.Pelik.

“Aku ni kan memang kawan kau.Dan aku juga kawan Shah.Mana yang salah aku tegur.Tak kira sapa-sapa kan.Yang kau ni nak emosional sangat nape.Kau jealous ye,”Dayana mula mengusik Syafira.

Wajah Syafira merona merah kini. Jealous? betul ke.”Eh mana ada..buat apa aku nak jealous kat kau.Aku bukannya ada apa-apa.,”

“Ha..jangan nak tipu la.Tengok muka tu dah merah,”usik Dayana

“Mana ada.Panas ni,”Syafira menutup resah dihati

“Ala.kau jealous”

“Tak la”

“Ye la”

“Tak”

“Ye”

“Tak”

“Ye”

“Tak”

“Tak”

“Ye”

“Opps.tersalah cakap pulak. Malas la nak gaduh dengan kau. Dah la makan cepat,”pinta Syafira.

‘Kenapa la aku boleh tersasul tadi.Ini semua gara-gara Dayana’detik Syafira dalam hati.

Semasa hendak pulang sempat dia melihat lirikan senyuman Shahrul padanya. Ada makna pada senyuman tu. Hanya Shahrul saja yang tahu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: