Novel : Sesucinya Cintamu 15

Nama Pena : ikmal zurin

Majlis perkahwinan Nurin berjalan dengan lancar dan meriah.Majlis itu dilakukan di hotel bertaraf 5 bintang.Yelah suami kayalah katakan.Memang ‘grand’ majlis itu.

“Tahniah ye?Kahwin jugak kawan aku sorang ni.Ingatkan nak mendara sampai tua.Haha.”Ain memeluk Nurin erat.

“Amboi cakap orang bukan main lagi ya?”Ain meleraikan pelukan dan ketawa kecil.

“Nanti nak pergi honeymoon dekat mana?”

“Oh dekat Hawaii.Best.Hehe.”

“Baguslah.Jaga diri dekat sana.Amir jagalah sahabat saya ni elok-elok ya!”Laung Ain kepada Amir.Amir tersengih.

“Yer.Awak janganlah risau.Pandailah saya nak jaga dia.Buli pun boleh jugak.Haha.”Mereka bertiga ketawa.

“Oh pandai ya nak buli-buli orang?Tengoklah nanti siapa buli siapa?Tunggu!”Ain tersenyum.Bahagianya mereka.Alangkah indahnya jika dia mampu mengecapinya juga.

“Haa!Kau tu pun sama.Jaga makan.Nanti anak dalam tu lapar pulak.”Ain mengalihkan pemandangannya ke arah perutnya yang semakin membesar.

“Aku tahulah.”

“Nanti bila kau dah sarat jangan bagi Ammar pergi kerja dah.Suruh dia jaga kau dekat rumah je.Kang apa-apa kang susah.”Risau Nurin.

“Kau ni cakap macamlah kau nak duduk Hawaii tu sampai ke tua tak balik-balik Malaysia dah.Kalau ya pun dia tak ada aku boleh call kau apa.Haha.Dahlah jangan risau pasal aku.Aku tahu jaga diri aku.Kau tu dah berlaki ingat?Jaga laki elok-elok.Semoga berbahagia ke anak cucu!”

“InsyAllah.”

“Kalau camtu aku balik dululah.”Nurin menganggukan kepalanya.Dia mendakap Ain.Ain membalas pelukan itu.

“Bye.Enjoy your honeymoon yaa?!”Ain melangkah keluar dari hotek itu dan menuju ke keretanya.

**
“Apa?!”Jerit Syafira.Semua yang ada di situ memerhatikannya.

“Janganlah jerit.”Ammar memerhati sekeliling dan mengukir senyuman.

“You berguraukan?”Ammar menggeleng.

“Hari ni 1 haribulan empat ke?April Fool ke hari ni?”Sekali lagi Ammar menggeleng.Syafira sudah tidak keruan.

“Habis you nak biar I kahwin dengan lelaki pilihan mak I?Habis selama ni I tunggu you tak ada apa-apa makna?Selama 8 bulan I tunggu you nak kahwin dengan I you cakap sekarang you nak putuskan hubungan dengan I?Apa salah I?”Syafira mengajukan soalan bertubi-tubi kepada Ammar.Ammar menghela nafas berat.

“Anggaplah kita tak ada jodoh.”Ammar sudah berkira-kira untuk berlalu di situ.

“Apa yang ada sangat dekat perempuan tu?!Apa yang hebat sangat perempaun murahan tu?!Dia tu perempuan sial!!”Ammar memberhentikan langkahnya.Dia memelingkan mukanya menghadap Syafira.Dia berjalan laju menuju ke arah perempuan itu dan satu tamparan hebat melekat di pipi Syafira.

“You jangan nak kurang ajar!Dia perempuan yang baik!Bukan macam you!Lepas ni jangan cari I!I tak kenal siapa Syafira!Faham?!”Ammar terus berlalu pergi dari situ.Syafira menangis teresak-esak.Tak disangka-sangka Ammar akan bercakap begitu dan menamparnya.

**
Ain melihat jam dinding bilik tidur utama rumah itu.Pukul tiga pagi.

“Time-time macam ni lah kau nak kering ya tekak?”Malas sahaja Ain ingin meninggalkan bantalnya.Dia menguap kecil lalu membuka pintu bilik itu.Penuh berhati-hati dia menuruni anak tangga satu per satu.Sesampainya dia di tingkat bawah matanya tu sibuk sahaja ingin mencari suaminya.Ain melangkah perlahan-lahan.Hembusan nafas seseorang kedengaran ditelinganya.Ain mengerling ke arah sekujur tubuh di atas sofa.Kenapalah kakinya ingin juga mendekati lelaki itu.Diamatinya muka yang dirindui itu.Tetapi hatinya sakit.Ain menapak setapak ke belakang apabila Ammar bergerak sedikit.

“Ermm…”Kedengaran keluhan kecil dibibir Ammar.Lelaki itu memeluk tubuhnya.Kesejukan mungkin.Rasa kasihan terbit dihati Ain.Dia menuju ke bilik tetamu dan mengambil selimut.Dia kembali semula kepada Ammar dan perlahan-lahan dia menyelimuti lelaki itu.Sudah hampir sebulan mereka tidak bercakap dan bertegur sapa tanpa disedarinya.Bercakap pun hanyalah jika ada perkara yang benar-benar penting.Tangannya mendekati muka Ammar.Ingin disentuhnya,tetapi niatnya terbantut apabila dia teringatkan apa yang dilakukan oleh lelaki itu.Segera dia pergi dari situ dan meneruskan niat sebenarnya turun ke bawah.Ain melabuhkan punggungnya di kerusi makan selepas dia membasahkan tekaknya.Dia mengusap perutnya dengan penuh kasih sayang.Air matanya menitis tanpa sedar setiap kali dia teringatkan lelaki yang dicintainya.

**

Ain melakukan senaman Yoga di dalam rumah.Pada setiap pagi hari Ahad pasti dia akan melakukannya sejak dia berbadan dua ini.Penuh tumpuan dia membuatnya.Dia banyaklah juga membaca buku-buku kepada bakal ibu.Banyak juga maklumat-maklumat yang harus diketahuinya.

“Awak buat apa?”Tumpuan Ain terganggu apabila mendengar persoalan lelaki itu.

“Yoga.”Ammar mengerutkan dahinya.

“Apa faedahnya?”Ain menahan geramnya.’Banyak tanya pulak mangkuk ni!Ish’

“Awak tak perlu tahu.”

“As you wish.Best of luck!”Terasa disindir pula Ain.Dia menjeling tajam suaminya.Ammar menuju ke tandas.Ain meneruskan senamannya.Beberapa ketika kemudian tekaknya dah mula loya seperti kebiasaannya.Dia bingkas bangun dari tikar Yoganya itu dan menuju ke bilik air.Kunci!Dia mengetuk kuat pintu itu.

“Saya tengah buang saham!”Ammar memberi ‘maklumat’.

“Just get out bloody Ammar!”Ammar membuat tidak dengar.Ain sudah tidak dapat menahan muntahnya dan buekkk!

“What the tuttt?!”Ammar melihat kakinya yang telah dipijak oleh muntah.

“Ain!”Kaki lelaki itu pantas mengatur langkah menuju ke arah Ain.

“Look what have you done?!”Ammar menunjukkan kakinya kepada Ain yang sedang berbaring di atas sofa sambil membawa buah oren.

“Hey look!”

“You deserve what you got!”Mata Ammar membulat besar.

“Crap!It’s your fault okey?!”

“Yang awak kunci pintu bilik air tu buat apa?”Marah Ain.

“Sebab saya ada dalam bilik air!Awak nak tengok ke saya buang ‘saham’?Nak?!”

“Yukkk!”Ain memalingkan mukanya.

“Karpet tu basuh!”

“Awaklah basuh!”Ammar mengetap giginya.

“Me?”

“Yes!”

“Why should I?”

“Just shut up!”Ain bingkas bangun.Tiba-tiba…

“No!!!”Sekali lagi Ain muntah.Ya baju Ammar mangsanya.

“Ain!”Ain menekup mulutnya.

“Sorry…”Ain mengambil tisu dan mengelap baju Ammar.Tiada gunanya.

“Tak payahlah.Tak ada faedahnya.Takkan hilang pun bau masam ni tahu tak?”Ammar membuka bajunya dan menuju ke bilik air.Dia mencapai permaidani yang kotor itu lalu dibawa masuk ke dalam bilik air.Masa untuk mencuci!

**

“Seronok movie tadi!Rasa macam nak tengok lagi je.”Danish tersenyum puas apabila mendengar ucapan itu daripada Ain.Senang hatinya melihat Ain gembira.

“Jadi you suka cerita komedilah ni?”Seraya Ain mengangguk.

“Oh what a considence!Samalah kita!You suka tak encik ‘kacang’?”Ain mengerutkan dahinya.

“Kacang?”Beria-ia Danish menangguk.Ain mengangkat bahunya.

“Siapa?”

“Ala semua orang kenal dia.Mr.Bean!Haha.Gotcha!”Ain tergelak besar.Spontan dia mencubit lengan Danish.

“Pandai ya?Nak kenakan orang?”Danish menjelirkan lidahnya.

“Sekali-sekala tak mengapa.Haha.”Ain tersedar sesuatu.’Aku cubit lengan dia?No!Dia tak muhrim dengan aku.Aduh.’

“Err..Danish sorry tadi terpegang tangan you.Masa I cubit tadi I tak sedar.Sorry ya?”Danish tersenyum.

“Everybody make mistake right?Eh jom masuk kedai tu.”Danish pantas mengatur langkah ke kedai menjual barang keperluan bayi dan ibu.Ain menurut sahaja.Danish mencapai satu baju bayi yang berwarna biru.

“Hah ni cantik.Anak you lelaki ke perempuan ya?”Ain terlopong sambil melihat perutnya.

“Yeah right.Soalan yang paling bernas!Tengok perut ni pun belum besar lagi you dah tanya jantina dia?Bijak-bijak.”Danish mengaru kepalanya berkali-kali.Terlupa pula dia.

“Haha.Sorry I teruja pulak.Macam I je yang nak jadi bapa.Seronokkan jadi bapa dan ibu ni.Satu perasaan yang indah.”Air muka Ain yang tadinya ceria bertukar menjadi keruh serta-merta.Alangkah indahnya jika Ammar seperti Danish.

**

“Ammar ambilah saya belanja ni.”Kapten Haikal meletakkan satu pinggan berisikan roti ‘croissant’ di hadapan Ammar.

“Eh susah-susah je Kapten.Saya dah makan dah ni.”Ammar menunjukkan pinggannya yang dah kosong.Habis licin roti itu dimakannya.Al-maklumlah Ain bukannya masak lagi di rumah.Jadi setiap kali dia pasti akan makan di luar.Kalau malas mee segeralah yang menjadi mangsanya.

“Kamu makanlah.Saya tengok kamu dah cengkung sikit.Macam orang sakit pun ada juga.Kamu sakit ke?”Keprihatinan Kapten Haikal membuatkan Ammar selesa mengabiskan masa bersama dengan orang yang lebih tua daripadanya itu.

“Tak adalah Kapten.Saya on diet.”Bohong Ammar lantas dia ketawa.Kapten Haikal tersenyum.

“Badan dah perfect macam ni pun nak diet lagi ke?Lainlah kalau macam saya.Perut boroi ni haa!Isteri dekat rumah bukan main bising suruh saya diet.Malaslah saya.Dah tua ni buat apa nak diet.Kang hensem-hensem ada orang nak pulak.Nanti dia jugak yang cemburu.”Ammar kembali ketawa.Lapang hatinya mendengar jenaka daripada lelaki itu.Keadaan kembali diam.Ammar mulalah teringatkan isterinya itu.

“Saya tahu kamu ni ada masalah.Ceritalah.”

“Huh?”Ammar terpinga.Muka blur.

“Saya dah lebih dulu makan garam dalam hal rumah tangga ni Ammar.Kamu kongsi masalah kamu dengan saya,insyAllah saya boleh tolong.”Ikhlas Kapten Haikal ingin membantu.Ammar serba salah.Kalau tidak diceritakannya dikatakan dia sombong pula.Kalau cerita sama macam mendedahkan keaiban sendiri.

“Entahlah Kapten.Semua masalah berpunca daripada saya sendiri.”Kapten Haikal menfokuskan pendengarannya.

“Sebenarnya saya dengan isteri saya,Ain tidak pernah bercinta pun sebelum ini.Kami boleh dikatakan dipaksa berkahwin.Saya dan dia….bla…bla…bla…bla…”Sampai habis kisah itu dceritkan oleh Ammar.Kapten Haikal bersandar dikerusinya.

“Saya tahu saya ni teruk.Saya hanya pentingkan diri saya sendiri.Tapi sekarang baru saya sedar cinta itu lebih tinggi nilainya dari duit.Saya tak tahu kenapa Kapten,kenapa saya buat macam tu.Dulu saya ni entahlah bodoh kot.”Kapten Haikal membetulkan duduknya dan menarik nafas dalam.

“Jadi kamu betul-betul dah menyesal?”Pantas sahaja Ammar mengangguk.

“Baiklah kalau macam tu.Saya akan cuba untuk tolong kamu.Tapi kamu mesti berjandi bahawa kamu benar-benar dah menyesal!”Ammar mengangkat tangannya.

“Sumpah Kapten!”Kapten Haikal tersengih.

“Tapi Kapten,ada satu lagi perkara…”Ammar memberhentikan bicaranya.Dahi Kapten Haikal mula berkerut.

“Apa dia?”

“Saya tahu saya ni jahat sangat tapi dia dah mengandung sekarang ni.”Kapten Haikal tersenyum sampai ketelinga.

“Tahniah!You will be a father soon!Congratulation!”Kapten Haikal menepuk bahu Ammar beberapa kali.Namun apabila dilihatnya tiada senyuman yang terukir dibibir lelaki itu hatinya runsing.

“Kamu tak sukakan budak-budak?”Lambat-lambat Ammar mengangguk.

“Ammar,mari saya nak ceritakan tentang anak.Anak ini umpama mutiara.Umpama kain putih.Dia lansung tidak berdosa.Kita yang akan membentuknya.Saya dahulu dah lama kahwin tetapi tidak dikurniakan seorang insan yang bernama anak.Puas saya berubat sana sini.Namun Allah masih mahu menduga kami suami isteri.Kami redha.Dan akhirnya kamu mengambil keputusan untuk mengambil anak angkat.Dan selepas itu syukur alhamdullilah isteri saya mengandung.Ketika itu saya dapat rasakan yang saya berada di awing-awangan apabila mendengar berita gembira itu.Anak ini Ammar,dia umpama pengubat segala duka kita.Pernah satu hari,saya stress dengan macam-macam masalah.Rasa nak marah semua.Tapi apabila anak saya menyentuh muka saya dan memanggil ‘ayah’ saya rasa semua kesakitan yang saya hadapi ketika itu hilang.Perasaan itu hanya boleh datang daripada seorang anak.”Penuh minat Ammar mendengar.Benarkah perasaan itu hanya boleh datang daripada seorang anak?

“Jadi saya nasihatkan kamu,janganlah kamu tidak bersyukur kepadaNya.Dia memberikan rezeki anak kepada kamu.Kamu harus menerimanya Ammar.Tidak semua orang bertuah seperti kamu.Mempunyai kehidupan yang serba mewah,isteri yang baik dan mempunyai anak tidak lama lagi.Bukan senang untuk dapat semua itu.Jadi berubahlah demi kebaikan semua.”Nasihat daripada Kapten Haikal menusup jauh ke dasar hati Ammar.Dia seolah-olah mendapat sinar baru untuk berubah.Lagipun dia tahu dia sudah lama melupakan Penciptanya Yang Maha Agung.Kini masanya untuk dia pulang ke pangkal jalan.Sudah lama dia terpesong…

**

“Hachhuuu!”Terkejut Ammar dibuatnya.Nasib baik air yang diminumnya tidak tersembur keluar apabila mendengar Ain bersin.

“Awak ni kalau nak bersin tu bagitahulah dulu.Terkejut tahu tak?!”Marah Ammar.Ain menjeling.Dia mengesat hidungnya yang merah.Sejak bila entah dia dijangkiti kuman-kuman begitu.Barangkali kerana hujan.Yalah sekarangkan musim hujan.Musim tengkujuh.

“Erm awak okey tak?”Sebenarnya terdetik juga kerisauan dihati Ammar.Siapa tak sayang bini oi??Ain tidak menjawab.Malas.Nanti ada sahaja lelaki itu membalas yang menyakitkan hati.Baik dia senyap je.

“Saya tanya ni awak okey ke tak?”Marah Ammar.Ain membuat muka.

“Kalau saya okey ke tak okey ke awak susah apa?!Saya tak ganggu awak pun!”Balas Ain geram.Hidungnya terasa gatal dan…

“Hachuuu!”Meleleh hingus dihidung Ain.Ammar mencapai tisu dan mengelap hingus itu.Kasihan dia kepada Ain.Hidung dah merah habis.

“Apa awak buat ni?!”Tempelak Ain.Ammar terkesima.

“Jangan sentuh saya faham!Saya benci awak!”Ain bingkas bangun dan menaiki tangga rumah itu.Tersentuh hati Ammar apabila Ain berkata begitu kepadanya.

“Saya memang layak untuk dibenci…”Ammar mengeluh kecil.Alat kawalan jauh dicapai.Ditekannya butang buka tutup.Terpapar muka penyanyi Aizat Amdan di televisyen.

“Sedap jugak suara mamat ni.Boleh tahan.”Ammar melayan lagu ‘Pergi’ yang dinyanyikan oleh Aizat Amdan.

Sayu terpisah
hikayat indah kini hanya tinggal sejarah
berhembus angin rindu
begitu nyamannya terhidu wangian kasihmu
hujan lebat mencurah kini
bagaikan tiada henti
kaulah laguku kau irama terindah
tak lagi kudengari
kau pergi.. pergi..

Membuai perasaan.Memang lagu itu sesuai ditujukan kepadanya.Sedang asyik dia melayan perasaannya,gegendang telinganya mendengar lagi bersin isterinya itu.Rasa kasihan mebuak-buak.Ammar menutup televisyen dan mendaki naik ke tangga.Perlahan-lahan dia memusingkan tombol pintu dan ditolak perlahan sekali pintu itu.Nak mengintailah katakan.

“Adoi gatalnya hidung!”Ain ‘mentenyeh-tenyeh’ hidungnya yang gatal.Kepalanya terasa berat pula.

“Kepala berat pulak!Allah!”Ain menghempaskan dirinya atas katil.Kepalanya berdenyut-denyut.Ammar melangkah masuk ke dalam bilik dengan bercekak pinggang.

“Awak ni dah sakit buat cara sakit!Jom pergi klinik!”Ain terkejut besar.

“Awak ni tak reti nak bagi salam ke apa ke hah?”Ain bangkit dari katil.Dihamburnya kepada Ammar.Dahlah kepalanya sakit.Ammar tu menambahkan sakit kepalanya lagi.

“Ala kalau saya bagi salam pun awak bukannya nak jawab!Dari tadi saya cakap dengan awak,sepatah haram pun awak tak cakap dengan saya!Membazir air liur je!”Ain memegang kepalanya.Sakitnya tidak tertahan!

“Awak ni…”Kedepuk!Ain jatuh!Ammar cuak.

“Ain!Ain!Bangun!”Ammar menampar perlahan beberapa kali di pipi Ain.Tiada respons.Tangannya diletakkan di atas dahi wanita itu.

“Ya Allah.Panasnya.”Tanpa ragu lagi Ammar mengendong Ain ke kereta.Dia memandu laju menuju ke klinik.

“Encik jangan risau.Saya dah bagi ubat untuk surutkan suhu demam dia tu.Nanti ambil ubat dekat kaunter ya?”Ammar mengangguk.

“Terima kasih doktor.”Ammar mengukir senyuman lalu dipimpinnya Ain keluar namun Ain menepis tangan lelaki itu.

“Jangan peganglah!”Marah Ain dalam nada perlahan.Takut pula doktor di situ terdengar.Ain mengagahkan diri keluar dari bilik doktor itu.Ammar mengikutnya dari belakang.

“Sakit-sakit pun nak eksyen lagi!”Bebel Ammar perlahan.Setelah membuat pembayaran mereka menuju ke kereta untuk pulang ke rumah.Ain sepertinya tiada kudrat lagi untuk berjalan naik ke tangga atas.Lututnya terasa longlai.

“Boleh ke naik tangga tu?Kalau tak larat tidur jelah dekat bilik bawah ni.”Ain tidak menghiraukan lelaki itu.Matanya kelabu.Dia hilang imbangan.Hampir sahaja dia jatuh,mujur Ammar pantas menyambarnya.

“Tulah orang cakap dah.”Ammar mendukung Ain menuju ke bilik tetamu.Diletakkan Ain di atas katil.Ain memejam matanya.Dahinya berkerut.

“Sakit kepala?”Lambat-lambat Ain mengangguk.Ammar duduk di sisi katil dan memicit kepala isterinya.Ain menolak tangan sasa itu.

“Tak payahlah.Saya boleh picit sendiri.”Ammar mengeluh.

“Boleh tak awak dengar cakap saya buat malam ni je?Awak tu sakit.Tak mampu nak buat semua tu sendiri.”Ammar meneruskan picitannya.Akhirnya Ain membiarkannya.lega sedikit sakit yang menyengat kepalanya itu.Apabila Ain sudah tertidur,Ammar perlahan-lahan Ammar bangkit dari katil.Diselak rambut yang menutupi dahi isterinya.Dikucup rindu dahi itu.Ammar meraba-raba dahi itu.Masih panas.Dia melangkah keluar dari bilik itu dan menuju ke dapur.

“Mana kain ni?Oh ya!”Ammar membuka laci kabinet.Kain putih yang sederhana saiznya disambar.Kini dia mencari bekas untuk diletakkan air.Siap!Dibawa bekas berisi air itu ke dalam bilik.Ain sedang lena tidur.Tapi dia tahu Ain tidak selesa kerana sakit kepala itu.Ammar merendamkan kain putih ke dalam bekas berisi air itu.Selepas diperah diletakkan di atas dahi Ain.

“Moga awak cepat sembuh.Maafkan saya selama ni saya melukakan hati awak.”Air matanya bergenang.

Ain tersedar dari tidurnya apabila jam loceng di telefon bimbitnya berdering nyaring.Segera dimatikannya.Kepalanya terasa ringan.

“Kain apa pulak ni?”Ain mengambil kain yang berada di atas dahinya.Matanya menoleh ke kiri.Ada bekas air.Dia menoleh pula ke kanan.Ammar sedang tidur di tepi dinding.Betapa tidak selesanya dia.Hati Ain tersentuh.Sejak bila Ammar berubah?Dulu ketika dia sakit tidak pula sampai begini caranya Ammar melayannya.Benarkah dia sudah berubah?

p/s:thanx kpd sesiapa yg menyokong!Insyallah novel nie akan diterbitkan jika mendapat tempat dihati penerbit.doa2 an lah yer?=D

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: