Novel : Kasih yang Terpahat di Hati 21

Nama Pena : jessie lee suan cui

Fikiran Asrul menerawang jauh. Dia terimbas kembali perbualannya dengan Zulaikha sebentar tadi.

“Hi, awak Asrul kan?” tanya Zulaikha . Asrul mengangguk.

“Er.. saya nak mintak tolong awak!” Zulaikha meluahkan isi hatinya.

“Apa?”

“Awak.. kalau Dato’ Ismail suruh awak pinang saya, jangan tau! Sebab saya dah ada teman lelaki!”

Ketawa Asrul meledak. Zulaikha hairan.

“Kenapa awak ketawa??”

“Saya tak akan pinang awak! Sebab saya pun ada teman wanita Cuma…” Asrul tidak menghabiskan kata-katanya.

“Cuma apa?” Zulaikha sedar akan perubahan riak pada wajah Asrul.

“Tak de.. Cuma dah putus…” Muram saje suara Asrul kedengaran.

“Maafkan saya.. saya. Saya.. tak..” Zulaikha menjadi serba salah.

“Tak pe.. Zulaikha. I know it was not your fault!” Zulaikha terpempan. Lagak Asrul berbahasa Inggeris menggugat pautan hatinya pada Faizul.

“Boleh tahan yek awak speaking!” puji Zulaikha ikhlas. Asrul tersenyum hambar.

Asrul tersenyum lucu. Zulaikha Oh Zulaikha. Lurus bendul betul! Senyumannya mati tatkala dia terkanang akan Nabila. Asrul lantas mengeluarkan diarinya dan menulis sebuah sajak yang berbunyi:~

Nabila Oh Nabila

Kenapa kautinggalkanku?

Tidak tahukah kau..

Bahawasanya aku mencintaimu..

Sejak kau tinggalkanku..

Tidak pernah kubencimu..

Tidak pernah kulempar segala memori bersamamu..

Tidak pernah sekelumit rasa cinta dilontar dari sanubariku..

Nabila Oh Nabila..

Ku menyayangimu..

Ku merinduimu..

Ku mencintaimu.

Akan kupinta kehadiranmu..

Akan kudamba ketampilanmu..

Cintaku tidak akan mat..

Tidak akan lesap ditelan zaman..

Cintaku tiada tarikh luput..

Nabila Oh Nabila..

Janganlah musnahkan harapanku..

Sesungguhnya,

Aku mencintaimu..

Air mata Asrul menitis jua.

“Hello..” Faizul menjawab malas.

“Hahahahaha…. Pegawai Faizul, kalau anda berani, tangkaplah saya! Sayalah yang menculik anak Tan Sri Iqbal!” Satu suara asing yang mengejek Faizul kedengaran.

“Apa? Siapa awak?” jerit Faizul. Namun, talian telah diputuskan. Faizul mengeluh hampa.

Semua anggota polis yang berkhidmat dalam kumpulan Faizul berkumpul di balai raya 1. Tidak terkecuali juga Nabila dan Taufiq.

“Baiklah! Tadi, saya telah menerima ‘panggilan layang’ daripada dalang sebenar yang menculik Anita!” seru Faizul. Tidak sampai dua saat, suara bisikan bergema di dalam balai raya itu.

Faizul menjeling tajam setiap anggota polis yang berada di dalam balai itu. Suara bisikan yang bergema sudah lesap.

“Saya nak Taufiq, Samsul dan Rabbani mengawasi setiap pergerakan Anita!”

“Yes, sir!” Taufiq, Samsul dan Rabbani menyeru serentak sambil memberi tabik hormat kepada Faizul.

“Tak!!! Saya yang larikan diri dari rumah!!!” Awak ni tak faham bahasa ke?!?????” raung Anita di dalam bilik keterangan. Namun, Faizul tidak mempamerkan sebarang reaksi. Dia berlagak tenang.

“Cik Anita, orang yang selamatkan awak tu, dia pakai ini kan?” soal Faizul lalu menghulurkan beberapa batang anak rambut yang berwarna merah kepada Anita. Riak muka Anita berubah. Faizul menyedarinya. Dia tersenyum. Jeratnya mengena.

“Cik Anita, berdasarkan siasatan pihak polis, kami mengesyaki pemuda yang menyelamatkan awak merupakan dalang sebenar penculik awak!” terang Faizul.

Anita terkejut. “Tak mungkin!!!!!” raung Anita sekuat mungkin. Taufiq menceroboh masuk.

“Tuan, do you need..”

Sebelum sempat menghabiskan ayatnya, Faizul menyampuk, ” I will settle it down!!”

Taufiq akur lalu melangkah keluar dari bilik itu.

Tuk! Tuk! Tuk!

Pintu pejabat Faizul diketuk.

“Masuk..”

Muka Tuan Amirul terjengul di pintu pejabat Faizul.

Faizul terpempan. Rasa resah-gelisah menyerang lubuk hatinya.

‘Alah.. kenapa tuan nak jumpa saya? Apa kesalahan saya?’ Faizul mula risau..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: