Cerpen : Rizal dan damya

Nama Pena : shafika

Kring!!kring!!…bunyi keramat SMK Seremban Jaya berbunyi menandakan loceng pertama telah dibunyikan…

” weih…cikgu Tharmizi suruh pergi padang…tengok budak main bola..” kata Akim selaku ketua tingkatan dengan suara yang sedikit kuat supaya rakan-rakan kelas dapat mendengar suaranya.

Semua pelajar-pelajar 4 Harmoni bersorak riang kerana tidak perlu belajar. Semua pelajar berpusu-pusu keluar dari kelas macam kambing keluar kandang.

” mia jom..dari tadi aku tengok kau leka sangat baca buku Science tuh..” ajak Farah selaku rakan baik kepada Damya Nur Qazrina atau Mia..

“emm..jap sikit lagi farah…kejap eaa..” pinta farah tanpa memalingkan bola matanya yang hanya bertumpu kepada buku Science.

” dah..dah lah tu mia..semua budak dah turun dah..nanti tak pasal-pasal kena marah kat cikgu Mizi tu..” sambil menarik tangan mia. Mia terkejut lantas mengikut gerak langkah kaki farah sambil membawa buku Science nya..

“kau bawak buku turun padang mia..” soal farah sambil berjalan menuju ke padang.

” daripada aku tak tengok budak-budak main bola..baik aku baca buku..dapat jugak ilmu..” jawab mia selamba..bagi mia..masa itu emas..kalau tidak digunakan dengan baik..rugilah..itulah prinsip mia..farah hanya menunduk faham dengan kata-kata mia..walaupun farah tak sepandai mia..tapi kalau ada yang tak faham..mialah tempat farah bertanya..

“ye!! Goal!!” sorak farah hingga membuatkan damya yang sedang leka membaca terkejut lalu buku yang dipegangnya terjatuh atas rumput..nasib baik tak basah..

” farah!! Habis jatuh buku aku..” marah mia sambil memuncungkan mulutnya..

” ala..mia..aku mintak maaf sangat teruja tengok Rizal jaringkan gol..dah lah hensem, kaya, kapten bola sepak pula tu…hihi…” jawab farah sambil mengambil buku mia..

” banyak lah kau..nasib baik tak baah tau rumput nie..kalau tak aku jaringkan kau dalam gol tu..” jawab mia sambil mengecilkan matanya.

“hehe..kan aku dah minta maaf tadi..sorry ye mia..cuba kau tengok Rizal tu hensem kan..” soal farah sambil menunjukkan kepada damya muka rizal.

” memang hensem farah!! So…kau minat dia?” usik damya sambil menyiku farah.

“kalau boleh..memang nak..tapi dah ade girlfriend lah..” jawab farah sedikit terkilan.

Sape? Aku tak tau pun..”soal farah sambil menaikkan keningnya..

” macam mana kau nak tahu..kalau dah hari-hari mengadap buku..sampai perangai kau pun macam buku..” jawab farah selamba.

“eihh…mulut kau jaga ye..buku nielah yang buat aku bergaji besar nanti..boleh tolong mak bapak aku..” jawab damya sambil menunjukkan bukunya pada farah.

” yelah..ha..nama awek Rizal ,Miza..kenal?” kata farah sedikit teruja semasa menyebut Miza.

“ow..kenal..yang cantik tu kan? Memanglah sesuai Rizal dengan Miza tu..dua-dua ada rupa..kaya pula tu..” jawab damya selamba sambil tersenyum.

“Miza memang cantik..tapi dia gedik!..menyampah..apa yang Rizal cari kat Miza tu..kan bagus kalau dia couple dengan kau..Mia..mesti best..” kata farah sambil ketawa kecil..

“merepek apa kau nie..aku tak kenal dia pun..tiba-tiba je..eh..cuba tengok tu..Miza lapkan peluh Rizal lah..” kata damya sambil meluruskan telunjuknya kepada paangan tersebut.

“wow! So romantic…” kata farah sambil memejamkan matanya dan tersenyum sendirian..damya hanya mengeleng. Farah memang pantang nampak lelaki hensem tapi, farah bukan benar-benar suka pada lelaki-lelaki yang dia nak tu..sekadar untuk topik perbulan je..setelah habis masa PJ..semua pelajar masuk ke kelas..tiba-tiba ada surat di atas meja damya..

“eh..mia.. ada surat lagi lah..wangi pula tu..surat cinta lagi kot mia..” kata farah setelah ternampak sepucuk surat di atas meja damya. Mia membelek-belek surat yang ada di atas mejanya.

“how”s cute kau dapat surat cinta mia..dalam sebulan mesti ada je surat cinta atas meja kau..” kata farah sendirian…mia hanya mampu mengeleng..mia membukan srat tersebut..tertulis..

Mia,
Actually saya dah lama minat kat Mia, mungkin Mia tak pernah perasan, saya selalu tengok Mia dari jauh. Kalau Mia ada perasaan macam saya please reply surat nie..tapi kalau sebaliknya..buang aje surat nie dan anggap benda nie tak pernah berlaku..one more thing..jangan bagitau sape-sape pasal surat nie.by de way..your eyes so beautiful.

From your admire,
ADAM.

“kan aku dah cakap adam minat kau..kau tak caye kat aku…see sekarang dah terbukti..” jelas farah.

” tapi kan farah..aku tak suka dekat dia..” kata damya perlahan.

” tu jelah ayat yang kau ucap kat aku setiap kali kau dapat surat macam nie..” jelas farah yang sudah muak ayat tersebut.

“tak pelah..apa kata rehat nie..kau jumpa dia..cakap kat dia yang kau anggap dia sebagai kawan je..ok?” soal farah serius.

” ok..teman aku boleh?” soal damya.

” alah aku tak boleh lah..aku kena makan..” jawab farah memberi alasan. Damya hanya berdiam diri..tiba waktu rehat..damya melihat adam di koridor..damya lantas mengambil posisi di sebelah adam..

” hye adam..” kata mia mesra.

” eh..mia..tak rehat ke?” jawab adam sedikit terkejut.

“tak..mia tak lapar..ermm..pasal surat tu..mia minta maaf..”

“…tak pe..saya dah agak dah..anggap je tak ada apa berlaku..” pintas adam.

“tapi kita boleh jadi kawan baik..” kata mia sambil menjingkitkan keningnya.

“kawan baik? Tu je?” soal adam yang menginginkan lebih daripada kawan baik.

” sorry adam..” jawab mia perlahan..

” tak pe..saya tak pakse pun..kita kawan ok..” jawab adam ceria

“kawan..”adam menghulurkan gelang silver halus yang cantik..

” apa nie..” mia sedikit ragu dengan adam..

” nie gelang persahabatan kita..saya pun pakai..” jawab adam menghilangkan keraguan mia padanya.

“ow..okey..mia nak masuk kelas study..nak join?” soal mia

” boleh jugak..lagipun tengah boring nie..” jawab adam sambil mengorak langkah memasuki kelas. Selepas habis waktu rehat semua pelajar masuk ke kelas masing-masing. Damya menumpukan sepenuh perhatian. Matanya dan telingnya juga bertumpu dengan penuh perasaan dan perhatian.

“mia..aku tak berapa nak fahamlah apa yang cikgu hazmah terangkan..entah apa benda yang dia merepek kat depan tu sorang-sorang..” kata farah selamba.

” macam mana kau nak faham…kalau dah asyik tidur je dalam kelas..” marah damya..

“dia ajar ngantuk..aku tengok kau macam tak ada perasaan je dengan apa yang cikgu ajar kat depan..nanti aku terangkan..”

” ok..sayang kau mia..” sambil memeluk bahu damya..

Esoknya, damya datang ke sekolah seperti biasa, harinya kurang ceria kerana farah tidak hadir kerana ke rumah ibu saudaranya. Keseoranganlah damya..nasib baik ada adam..boleh tamenkan..tapi sekejap je..lepastu adam pergi ke padang untuk menjalani latihan takraw. Cikgu pula tak masuk jadi ramailah budak dari kelas lain yang datang ke kelas mia. Jadi mia buat keputusan untuk belajar sendirian. Disebabkan boring mia menyanyi lagu Reflection yang dinyanyikan oleh Mariah Carey..

Reflection of your love have come to wither,
I thought I\’d done my best to memorize
A picture face of you and I together
I haven\’t come to terms with how we said goodbye

Did you really care
Care at all for me
Did you really care
Did you care at all for me…

“awak ke yang nyanyi tadi?” soal satu suara yang tidak pernah didengarinya, tangannya yang berurat itu ditapakkan di atas meja damya..damya perlahan-lahan melihat kearah muka lelaki tersebut..

“RIZAL!” hati damya menjerit …damya yang gelisah mengeleng..susuk tubuhnya memang menjadi idaman wanita, rupanya yang iras Cristiano Ronaldo membuatkan semua perempuan terpikat dan yang penting rambutnya…sama hairstyle macam Ronaldo.

” bohonglah..tak baik bohong taw..” kata Rizal selamba sambil melabuhkan punggungnya berhadapan dengan damya.

“aku punye sukelah nak bohng ke apa ke…bukan kau tanggung dosa aku..” kata damya perlahan supaya rizal tidak mendegarnya..

“cakap apa tadi..?”soal rizal sambil menaikkan keningnya.

“ha..tak ada apa-apa” jawab damya sedikit terkejut..macam mana si rizal nie boleh dengar, padahal perlahan gila suara damya masa damya cakap tadi..kuat betul pendengaran rizal nie..
” pergi tempat lain lah..nanti marah pulak si miza tu..” kata damya selamba sambil menyelak bukunya..

“ehh…halau nampak??” kata rizal

” bukan halau..nanti kalau dia nampak..habislah..”

” biarlah dia nampak..kalau dia apa-apakan awak..saya kan ada..” kata rizal selamba. Damya hanya melemparkan pandangan sinis …rizal memang budak player dari cara dia cakap tadi…senang betul dia dapat pengganti..

Mentang-mentang muka tu hensem…habis kau fikir..kau boleh main tukar-tukar perempuan macam tu..sorrylah..salah orang kau nak mainkan…aku tak layan player macam kau..” kata mia dengan muka sinis sambil matanya menatap bukunya..

” hey..apa marah-marah nie..gurau pun tak boleh?”

” bukan tak boleh…masalahnya kau kan ada Miza..pergilah bermesra dengan dia..apsal tiba-tiba dengan aku..aku tak kenal kau, kau pun tak kenal aku..so..jangan kacau aku!” kata damya dengan marah sambil meninggikan suara semasa menyebut “jangan kacau aku”.

” sorry lah..kalau kacau awak..Damya Nur Qazrina” kata rizal dengan muka blur..

” mane kau tau nama aku?”

“tu”..kata rizal sambil memuncungkan mulutnya ke arah buku latihan yang tertulis namanya. Damya lantas mencapai buku tersebut dan memasukkan ke bawah meja. Belum sempat rizal berbual panjang, guru science masuk ke kelas damya. Damya pulang dari sekolah selalunya ditemani farah..hari ini damya terpaksa pulang sendirian.

” hye awek..sorang je ke?” seru satu suara kasar yang cukup dikenali…ADAM..

” sorang je..farah tak datang lah hari ni..” kata damya tanpa rasa terkejut..

” ow..ye ke..habis awak borak dengan sapa kat kelas tadi?”

” rizal..” jawab damya pendek. Adam sedikit cemburu apabila mendengar nama Rizal keluar dari mulut damya. Walau apa pun adam sedar kalau damya memang tidak akan suka pada dirinya.adam mulai boleh menerima kalau hubngan antara dia dan damya hanya sebagai teman biasa. Mungkin boleh kekal kalau dibandingkan dengan bercinta. Damya fikir kepergian farah ke rumah ib usaudaranya sekejap saja..rupa-rupanya seminggu. Nampaknya seminggulah damya keseorangan..nak borak dengan adam..adam ada latihan takraw sepanjang minggu nie..

” adoii..pen aku jatuh pula..jauh pulak tu..arghh..” keluh damya apabila pennya terjatuh jauh dari tempat duduknya..damya bangun dari kerusinya..damya baru perasan kalau penya bergolek ke kasut nike milik yang tidak pasti siapa..tapi yang pasti bukan pelajar kelas 4 Harmoni. Cikgu tidak masuk kebelakangan nie sebab peperiksaan sudah habis..hanya belajar untuk tingkatan 5 tahun depan. Tapi guru-guru nampaknya lebih sibuk dengan pelajar tingkatan 3. perlahan-lahan damya mndongak kepalanya..ternyata, pemilik kasut tersebut..

“arghhh..budak nie lagi..hari-hari datang kelas aku..apa yang dia cari!” hati damya menjerit dengan kedatangan rizal yang setiap hari ke kelasnya. Dengar cerita 2 minggu lagi pasukan bola sepak SMK Seremban Jaya akan berlawan dengan SMK Lukut..sekolah kami jadi tuan rumah. Rizal membongkok kan badannya sambil mengambil pen milik damya. Rizal tidak lantas memberi pen tersebut, tetapi memberi pandangan tajam terhadap damya. Damya lantas merampas pen dari tangan rizal.

” saya dah ambikkan..terima kasih pun tak ada..kurang adab betul” kata rizal sambil melabuhkan punggung di hadapan damya. Damya hanya mendiamkan diri tanpa memandang rizal di depannya.

” rizal!! Apa yang awak buat kat sini?” luah satu suara yang dibuat-buat..

” borak..ada masalah” kata rizal selamba. Damya terpinga-pinga melihat pasangan ini. Bukankah mereka bercinta? Tapi kenapa macam dah putus?

“ok..miza minta maaf pasal hari tu..miza tak ada maksud pun nak keluar dengan dia..” kata miza

” lantak kau lah nak cakap apa miza. Kalau dah playgirl tu memang tak boleh ubah..lelaki selekeh macam dia pun kau layan kan.” Terjah rizal selamba.

“tapi..” belum sempat miza bercakap, rizal lantas memotong.

” dahlah..masuk nie dah 3 kali aku bagi peluang untuk kau..masuk kali ke empat..kau boleh blah dari hidup aku..” miza sedikit terkejut dengan kenyataan yang dikeluarkan rizal..miza yang terlalu malu mengorak langkah keluar dari kelas 4 Harmoni. Rizal kelihatan bengang. Rizal menekup mukanya dan mengeleng.

” ada masalah ke??” soal damya sedikit ragu-ragu..kerana takut mencampuri urusan peribadi rizal.

” entahlah..makin galak miza duakan saya, sayang saya kat dia makin hilang..awak mesti pelik kan kenapa saya asyik masuk kelas nie je..” soal rizal sambil tersenyum.

“peliklah juga..kenapa?” soal damya ingin tahu.

” tak tahulah..tiba-tiba je saya rasa macam saya suka awak..suka dengan sikap awak..jadi diri sendiri..tak macam perempuan lain..bila nampak saya semua perempuan pakat cover cantik..tapi awak..lainlah..tak hipokrit..” jawab rizal terus terang..damya terkejut..dadanya berdegup kencang, tak pernah ada lelaki seberani rizal yang berani luahkan perasaan kepadanya. Sejujurnya, sejak pertama kali berbual dengan rizal..bosannya terisi. Damya menceritakan hal ini kepada adam dan farah..nampaknya mereka berdua menyokong apa pun keputusan damya..seminggu lepas tu..Mohd Rizal Khairil dan Damya Nur Qazrina sah sebagai couple di sekolah…

” saya nampak awak bukan main rapat dengan adam tu…ada apa-apa ke?” soal rizal menduga.

” awak taukan..sebelum kita couple, saya memang dah rapat dengan adam..awak masih tak yakin kat saya ke?” soal damya sedikit merajuk.

” tak..tanya je..kalau betul ok lah..tapi jangan ada scandal yer..saya tak suka”

” semua orang tak suka rizal..” sambil menghulurkan senyuman.

“dah lama saya nak bagitau benda nie..” kata rizal sambil memandang tepat ke muka damya yang bersih dan mulus itu.

“apa dia?” sambil mengangkat kening..

“mata awak cantik sangat…aset tu yang buat saya terpikat..” kata rizal jujur sambil memandang tepat mata damya..damya yang tidak keruan..kerana pipinya mulai merah…rizal yang perasan..

” wah pipi dah merah..lagi comel..” kata rizal selamba sambil ketawa..

“rizal!!” kata damya geram..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: