Novel : Kasih yang Terpahat di Hati 22

Nama Pena : jessie lee suan cui

“Faizul.. awak masih ingat Kumpulan Sin Seng?” suara Tuan Amirul kedengaran serius.

Faizul terpempan. ,Adess… macam mana aku boleh lupa ni?’ Faizul berasa serba salah.

“Faizul.. I am waiting…”

“Tuan, saya masih ingat. Tapi operasi kita hari tu gagal…”

“Faizul, saya bercadang untuk membuka fail kes itu semula!” cadangan Tuan Amirul mengejutkan Faizul.

“Er… tuan.. saya…” Faizul tidak berani untuk mengutarakan pendapatnya.

“Ya.. Faizul.. go ahead..”

“Tuan, bagaimana dengan Tuan Ghazali?” Suara Faizul bergetar. Tuan Amirul tersenyum.

“Faizul, sebab tulah saya selalu pesan pada anak buah saya agar jangan menuduh melulu… Saya belum cakap habis, awak dah cakap tentang Ghazali.. Tentu saya tak akan lupakan dia. Next time, don’t ack like a machine gun!” sindir Tuan Amirul.

Faizul tersenyum hambar. ,Alah… dia pun macam machine gun jugak tapi sindiran dia agak tepat, kena pada batang hidung saya!’ gumam hati Faizul.

“Tuan, maafkan saya. Saya Cuma nak pastikan keadaan Tuan Ghazali. Maaf…” Faizul tertunduk.

Tuan Amirul memujuk, “Tak pe.. Lagipun that’s not your fault totally! Ghazali memang pembelot!” tegas Tuan Amirul. Faizul sekadar mengangguk. Realiti tidak dapat diubah. Realiti tetap reality.

“Faizul…”

“Hmmm..” sahut Faizul.

“Kalau awak bertemu dengan Ghazali di medan pertempuran, adakah awak akan memberkasnya?”

Faizul mengangguk engan penuh yakin. Tuan Amirul tersenyum.

“Faizul , kali ini bergantung pada awaklah. Want to have a tea?” Faizul mengangguk sambil melemparkan senyuman.

“Yak e?” Taufiq seperti tidak percaya akan penyataan yang dilemparkan oleh Nabila.

Nabila mengangguk yakin. Dia menoleh sekilas jam tangannya yang berjenama Padini Authentics.

“Eh, Taufiq… Saya kena blah dah nie..”

“Gi dating ke?” gurau Taufiq. Nabila mengangguk.

“Blah lah awak ni!” Taufiq seakan-akan merajuk dan marah. Nabila memuncungkan bibirnya lalu menjelirkan lidahnya.

“Eleh… merajuk kononnya…. Tak kuasa aku!”

“Eh.. apa pulak ni!! Awak yang nak tinggalkan saya.. Sekarang, awak nak merajuk lagi?” sindir Taufiq.

Nabila masih tidak menghiraukan Taufiq.

“Cik Nabila yang tersayang…” Nabila mula tersenyum.

Senyumannya mati apabila meja yang dihuni mereka ditumbuk. Jantung Taufiq dan Nabila masing-masing hampir tercabut. Mereka menoleh. Masing-masing terpempan

“Awak tak rindu saya ke?” tanya Masliza manja.

Taufiq tidak bereaksi. Jantungnya yang tercabut dai belum dicantum kembali.

,Bagaimana agaknya keadaan Nabila sekarang?’ detik hati Taufiq.

“Fiq, jangan-jangan perempuan bersama awak tu makwe awak?”

“Kalau ya, kenapa? Kalau bukan mengapa pulak?” Taufiq berasa malas hendak menjawab soalan Masliza. Sebenarnya, Masliza ialah teman wanitanya sejak di bangku sekolah lagi. Tiba-tiba sahaja, Masliza meninggalkan Taufiq tanpa meninggalkan sebarang jejak.

Ombak deras menampar pasir putih. Samudera biru menyamankan udara. Nabila menangis teresak-esa.

“Apa penjelasan awak?” tanya Faizul. Yang peliknya, suara Faizul langsung tidak meninggi.

,Mengapa? Adakah kerana perempuan itu?’ tangis Nabila di dasar lubuh hatinya.

Amir meraup mukanya. Anita dapat mengenalinya. Dialah pemuda berambut merah yang menyelamatkan Anita tempoh hari. Ingatannya terimbas kembali pada kejadian di hospital hari itu.

“Doktor.. awak… Aiman..” Air mata Anita menitis jua.

Amir terpempan.

“Anita… saya…”

“Aiman Amir ke? Aiman, saya rindukan awak!” sahut Anita lalu memeluk Amir erat. Amir tidak membantah. Sebaliknya, mengeratkan pelukan Anita.

“Argh!!!! Apa permainan ini??????” raung Amir.

Dato’ Ismail menelan sebiji pil tidur. Pening kepalanya tidak dapat diubati. Masalah demi masalah datang menimpa. Bagai sudah jatuh ditimpa tangga. Masalah kewangan syarikatnya masih tidak dapat diatasi. Bunyi ketukan pintu pejabatnya tidak dihiraukan. Pintu tiba-tiba sahaja dikuak. Mimi masuk dengan menatang secawan kopi panas.

“Dato…”

“Mimi.. dah banyak kali saya pesan.. jangan panggil saya Dato’ okay? Panggil je Is…” Dato’ Ismail tersenyum.

“Alah.. mengada-ada je awak ni… hehe…” Mimi ketawa manja.

Dato’ Ismail membawa Mimi ke dalam pelukannya. Mimi hangat dalam pelukan kasih sayang Dato’ Ismail.

Tiba-tiba, seorang wanita muncul di depan mereka. Dato’ Ismail menghentikan pelukannya. Mimi hairan.

“Is.. nape?” rengek Mimi manja. Wanita itu menjerit!!!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: