Novel : Cinta yang satu 1

Nama Pena : aisy archa

tok,tok.Hajah Mariam mengetuk pintu bilik anaknya..
“ya,….siapa tu?orang ngantuk lah”jerit Emira.
“Mira,mama ni..bangunlah sayang.Dah pagi da ni.Mari turun sarapan.”kata Hajah Mariam kepada anak bongsunya itu.
“alah ma.Mira ngantuk la,nanti Mira turun ye..”kata mira.
“hurm,mama tunggu kat bawah ye.”
hisy,malas nye nak bangun.mama ni pun satu.kejut aku pagi2.apa kes?argh,malas nye…..

Haji Yahya,Erman,Eiman,dan Eqila sedang bersarapan sambil menunggu adik bongsu dan anak manja mama dan papa turun.Sedang leka Eqila melayan ahli keluarganya,Hajah Mariam turun lantas duduk disebelah Haji Yahya.

“hah,mana anak kesayangan awak tu?”tanya Haji Yahya.
“ada kat atas,saya dah kejut dah.sekejap lagi turun la dia tu.”jawab Hajah Mariam.
“Pagi ma,pa..hurm,sedapnye bau nasi goreng..”kata Emira.
“hah!panjang umur.da turun pun tuan puteri kita ni.ingat nak tidur sampai lusa.heheheh..”kata Erman,abang sulung Emira.
“alah,abang ni..bukan selalu pun orang bangun lewat.malam tadi orang tidur lambat sebab siapkan homework lah”balas mira.

sejak kebelakangan ini aku sering tidur lewat.aku sibuk mengulangkaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan SPM tidak lama lagi.yela,aku kan pelajar contoh kat sekolah..heheheh…berangan je aku ni..

“yela,abang tahu.adik abang ni rajin.”kata Erman lagi.
“tau pun.hehe..erm,ma boleh tak mira nak duit nak beli buku latihan?”
“nak berapa?nanti mama bagi.”kata Hajah Mariam.
“ok.thanks ma.seratus je.peteng ni Mira pergi beli dengan kawan Mira”jawab Emira.
“nak mama hantarkan ke?”tanya Hajah Mariam lagi.
“tak payahla ma.Mira boleh pergi sendiri.”

hari minggu seperti ini tiada apa yang boleh dilakukan aku selain dari mengulangkaji.Setiap masa yang terluang diisi dengan belajar.tetapi,hari ini aku terasa hendak merehatkan minda yang tengah berserabut ni.pelbagai benda aku lakukan seperti mengemas rumah,menolong mama memasak sambil menunggu datangnya waktu petang.basan juga kalau cuti.tak tahu nak buat apa..

“ma,Mira nak keluar da ni.”laung Mira.
“yela,baik2 jalan tu.jangan lupa jalan balik rumah sudah.”pesan Hajah Mariam.
“mama ni..Mira bukan nak pergi enjoy2 pun.Mira nak beli buku lah ma.ok la ma..Mira pergi dulu ye. assalamualaikum.”
“hurm,waalaikumsalam.”jawab mama.

“assalamualaikum…hai Sya.da lama sampai ke?”taya Mira kepada teman baiknya itu,Nuraisya.
“waalaikumsalam..tak lah.aku pun baru je sampai.nampak Aini tak?aku tak nampak pun bayang dia dari tadi.”kata Nuraisya.
“Hoi!”sergah Aini.
“ya Allah budak ni.buat terperanjat orang je.kalau aku ada sakit jantung dah jalan dah tau.”tegur Nuraisya.
“ntah la ko ni Aini.dah la tak bagi salam,main terjah je.ko ingat ni rancangan melodi ke?”marah Mira yang terperanjat.
“hehe,sorry la.assalamualaikum sahabat2ku.sudah lamakah kamu berdua menunggu hamba?”jawab Aini.
“waalaikumsalam.tak lah lama.kita orang pun baru sampai.”balas Nuraisya.
“erm,wait ye.nak pergi ladies.sekejap je.”ujar Mira kepada kawan2nya.

erm,asal lak aku pakai baju terbalik ni?agaknya ada orang perasan tak?argh,malunya…..hisy,jauh pula rasanya ladies ni.huh…..dengan tergopoh gapah nya,tiba2…

“argh….!”jerit Mira.

Tinggalkan Jawapan

