Novel : Cintaku milikmu 3

Nama Pena : saidatul firdaus

“Encik Iz, Encik Johan dah sampai, boleh dia masuk sekarang?”
“Oh.. ok, boleh..”
“Encik Johan boleh masuk sekarang, Encik Iz ada di dalam.”
“Thanks..”
Suraya memberikan senyumannya yang paling manis sekali kepada Johan, dalam diam dia memuji ketampanan lelaki itu. Dia melihat tubuh Johan menghilang ke dalam bilik Izdihar.
“Eh, sudah-sudah lah tengok laki orang tu.. Aku yang ada depan mata ni tak nak tengok pula.”
“Kuss.. semangat..! Kau ni buat aku terkejut saja.. Tak ada kerja lain ke?”
Hampir saja Suraya hendak menampar muka Fauzi kerana terlalu terkejut dengan teguran lelaki itu secara tiba-tiba.
“Eleh.. kata aku, kau tu, yang tak ada kerja, usha laki orang macam nak makan.”
“Err.. eh.. mana ada, pandai saja kau ni.”
Wajah Suraya merona merah, malu kerana ada orang yang menyedari kelakuannya. ‘Alah, tengok saja, bukan luak pun..’ Ujar hati kecilnya. Dia buat-buat sibuk untuk menutup rasa malunya.
“Kalau kau nak tengok aku ni, tengok 24 jam pun boleh.”
Fauzi mengusik Suraya lagi, sengaja mahu menimbulkan kemarahan gadis itu, dia suka melihat wajah Suraya yang sedang marah, terutama jelingannya, jelingan gadis itu membuatkan dia tidak tidur malam.
“Ah.. sudah lah, malas nak layan kau ni..”
Suraya berlalu menuju pantry, meninggalkan Fauzi yang sedang tersenyum-senyum seperti kerang busuk dan berteleku di mejanya. Geram sungguh Suraya dengan Fauzi yang suka mengganggunya.
“Apa khabar pengantin baru?”
Izdihar sekadar tersenyum nipis mendengar gurauan Johan, hatinya tertanya-tanya tujuan kedatangan sahabatnya itu.
“Hai, dapat bini muda, tapi muka macam baru bercerai, tak berseri langsung, kenapa dengan kau ni Iz? Ada masalah ke?”
“Kau ni, ada-ada saja, ada hal apa kau datang ni?”
“Aku tanya kau, kau tanya aku balik, entah apa-apa je.. Aku datang ni sebab nak jemput kau datang rumah aku hari sabtu ni, ada kenduri sikit untuk anak aku.”
“Ye lah, terlupa pula aku, isteri kau dah habis pantang ke?”
“Belum lagi, tapi nak habis dah lah, tak lama lagi aku sambut raya lah..”
“Raya?”
Johan tersenyum nakal kepada Izdihar, melihatkan senyuman itu, Izdihar segera dapat menangkap maksud sebenar Johan.
“Cis.. aku ingat raya apa tadi..”
“Alah kau ni, macam tak pernah pula.. Ha.. nanti jangan lupa bawa isteri kau sekali, Ina kata tak sabar nak tengok bini muda kau. Hehe..”
“Tengoklah kalau dia sihat, aku bawa dia sekali.”
“Isteri kau sakit apa pula?.. Err.. isteri kau nama apa ye? Terlupa pula aku.”
“Nisya, dia bukan sakit teruk, sakit orang perempuan je.”
“Sakit datang bulan ke? Teruk sangat ke sakitnya?”
“Bukan, sakit lain, aku pun tak tahu nak cakap macam mana.”
“Sakit lain apa pula? Yang aku tahu, sakit perempuan ni, sakit sebab datang bulan lah. Sakit yang lain tak tahu lah pula, eh, bagitahu lah, isteri kau sakit apa?”
“Dia alah teruk, muntah sampai lembik badan.”
“Alahan apa sampai teruk macam tu? Selalunya orang muntah teruk ni, alahan sebab mengandung. Takkan lah isteri kau dah mengandung..”
Johan memandang tepat wajah Izdihar, cuba mencari jawapan di sebalik kebisuannya.
“Dah nak masuk lima minggu pun, minggu lepas dia pergi cheak up.”
“Eh.. tapi bukan.. err.. bukan korang baru nikah dua minggu lepas ke?”
Lagak Johan seakan-akan sedang mencongak matematik sambil mulutnya terkumat-kamit membilang nombor.
“Hoi..! bilang nombor ekor ke?”
“Ish.. kau ni..! aku tengah confius ni, aku salah dengar ke, atau kau yang salah cakap?”
“Kau tak salah dengar dan aku tak salah cakap, kau tak payah nak pening-peningkan kepala, cukup aku seorang yang pening kepala sudah lah.”
“Aku rasa macam ada yang tak kena saja ni.. Ha..! Kau jadi pak sanggup ye?”
“Bukan lah.. kau ni dari dulu suka sangat serkap jarang..”
“Dah kau cakap berbelit-belit, aku gasak je lah. Cuba kau bagitahu aku, apa sebenarnya yang berlaku, bagitahu apa yang aku tak tahu.”
“Aku nak cakap pun macam nak buka pekung di dada sendiri, tapi aku tak tahu nak luahkan pada siapa, aku buntu, tak tahu nak buat apa.”
“Hai.. macam besar je masalah kau ni Iz..”
“Nisya mengandungkan anak aku..”
“What..!!”
Bulat mata Johan memandang Izdihar, dia seakan tidak percaya mendengar kata-kata Izdihar itu, mulutnya terkunci, tidak tahu apa yang hendak dikatakan lagi.
Izdihar melambai-lambaikan tangannya di hadapan muka Johan, mengharapkan Johan kembali ke alam nyata.
“Aa.. err.. aku.. err…”
“Aku apa?”
“Terkejut.. dan confius..”
Izdihar tertawa kecil, lucu melihat reaksi daripada Johan, sudah dijangkanya reaksi sebegitu yang akan diberikan oleh Johan.
“Aku ingatkan kau jadi pak sanggup, macam tak percaya pula aku. Kenapa boleh jadi macam ni Iz? Sampai mengandung budak tu kau buat.”
“Semua ni berpunca daripada Maisarah.”
“Maisarah pula yang kau salahkan, apa kena mengena dia dengan kes kau ni?”
“Malam tu aku masa nak balik, aku terserempak Sara dengan seorang lelaki, bukan main mesra lagi, aku tak fikir panjang, terus follow diorang, sampai ke Sri Hartamas. Entah apa yang merasuk aku, sebab sakit hati tengok Sara dengan jantan lain, aku jadi lupa diri, aku follow diorang sampai masuk club.”
“Then, kau buat apa? Jangan bagitahu aku yang kau ambil benda tu..”
“Hemm.. kalau aku tak ambil benda tu malam tu, semua ni tak akan terjadi..”
“Ya Allah, Iz..! Kenapa tak hilang lagi perangai lama kau tu?”
“Aku tahu, salah aku, bila balik rumah, aku nampak Sara tunggu aku.”
“Ish.. apa hal pula Sara tiba-tiba ada kat rumah kau?”
“Aku mabuk Han, fikiran aku tak waras, lain di depan mata, lain yang aku nampak..”
Johan mengangguk-anggukkan kepalanya, dia sudah dapat menangkap kisah sebenar Izdihar, dia turut bersimpati dengan nasib yang menimpa Banisya, gadis itu menjadi mangsa keadaan.
“Patut lah, tiba-tiba saja kau nak kahwin, ni masuk kategori kahwin paksa juga ke?”
“Entah, aku pun tak pasti, yang aku tahu, aku cuma hendak menjalankan tanggungjawab aku, perkara dah jadi, takkan aku nak lepas tangan. Lebih teruk lagi, malam tu mak aku tak ada di rumah pula, tinggal Nisya seorang saja, kalau lah mak aku ada malam tu..”
“So, now, what is the problem?”
“Nisya.. dah seminggu tak bercakap dengan aku, asyik larikan diri saja, nampak saja aku balik, kelam kabut dia lari masuk bilik. Kalau terpaksa berdepan dengan aku pun, sepatah haram dia tak bersuara.. Dengan ibu atau along, boleh pula dia layan baik-baik. Aku tak faham lah..”
“Kenapa ye? Dia takut dengan kau kot..”
“Takut apa nye, aku ni dah jadi suami dia pun..”
“Emm.. kau lupa ke? Apa yang kau dah buat pada dia sebelum kau jadi suami dia?”
“Err..”
“Mungkin dia trauma kot, kau bawa lah dia jumpa doktor, tak boleh biar tu, dah lah tengah mengandung, gila meroyan nanti dia.”
“Gila meroyan tu gila apa?”
“Orang yang stress masa mengandung, kemungkinan besar boleh jadi gila selepas melahirkan anak, tu Ina lah yang bagitau aku, kalau dia tipu aku, aku pun tipu kau lah.. hehe..”
Termenung panjang Izdihar mendengar kata-kata Johan, hatinya dipagut rasa bimbang, dia bimbangkan kesihatan Banisya dan anak di dalam kandungannya itu.
“Eh, kalau baru nampak kau pun dia dah lari macam nampak hantu, tidur malam macam mana? Nak pula dia menghadap muka kau?”
“Tak ada soalan lain ke kau nak tanya? Aku nak keluar lunch ni, nak join tak?”
Soalan Johan dibiarkan sepi tanpa jawapan, Izdihar menanggalkan tali lehernya sambil matanya masih memandang Johan, menantikan jawapan lelaki itu.
“Oit..! nak ikut tak?”
“Ye lah.. yelah.. jom, soalan aku tadi kau tak jawab lagi..”
“Nanti lah aku jawab yer.. right now i’m starving…”
************************************************************
Kereta Izdihar meluncur laju memasuki halaman rumahnya. Dia merasa hairan dengan suasana sunyi yang menyelubungi rumah itu, tidak kedengaran suara Ikmal menyambutnya pulang seperti selalu. Tetapi bila saja melihat kereta ibunya tiada di garaj, dia mengandaikan ibunya mungkin membawa keluar Ikmal dan Banisya. Pintu yang berkunci menguatkan lagi andaiannya, mujur juga dia sentiasa membawa kunci rumah bersama-samanya, jadi tidak sukar baginya untuk memasuki rumah walaupun pintu berkunci.
Sebaik sahaja melangkah ke dalam rumah, hidungnya pantas menangkap bau sesuatu yang telah hangit dari arah dapur. Langkah nya laju diatur ke dapur untuk memeriksa.
“Ya Allah..! Siapa punya kerja ni? Nisya lah ni, kalau ye nak keluar rumah pun, tak kan lah tak perasan benda tengah masak atas dapur ni? Nasib baik lah aku cepat balik, kalau terbakar rumah ni, naya je.”
Izdihar membebel seorang diri melihatkan pengat ubi yang telah hangus diatas dapur, pantas tangannya menutup api dan menuangkan air paip ke dalam periuk yang sudah kehangusan itu. Selesai itu, dia menuju ke biliknya untuk membersihkan diri dan solat. Usai solat, tergerak hatinya untuk menghubungi Mardhiah.
“Assalamualaikum ibu..”
“Waalaikumsalam, Iz dah balik ye..”
“Emm.. ibu pergi mana?”
“Ni, along ni tadi mengamuk nak kan ais-krim, tu yang kami keluar ni. Ais-krim yang ada dalam ice box tu Nisya habiskan semua. Nak buat macam mana, ye lah, pembawa budak, macam-macam benda lah dia teringin nak makan.”
“Oh.. Nisya ada kat mana tu ibu?”
“Eh, Nisya ada kat rumah lah, tadi ibu ajak keluar dia tak nak, nak habiskan masak pengat ubi katanya, ibu keluar dengan along saja, tu dia tengah seronok main.”
“Eh..! Nisya tak ikut sekali? Tapi Iz tak nampak dia pun..”
“Ada kat bilik lah tu, okey lah, Ibu nak tengok-tengok kan along sekejap, bahaya pula tengok si along tu main sorang diri.”
“Emm.. okey..”
Sebaik sahaja Mardhiah memutuskan panggilan, Izihar segera menuju ke bilik Banisya. Hatinya gusar apabila Banisya tiada di dalam biliknya, semua bilik di tingkat atas diperiksanya, tetapi kelibat Banisya masih belum kelihatan. Izdihar menuju pula ke bawah termasuk memeriksa bahagian luar dapur, pula, tetapi dia hampa, Banisya tiada.
Tiba-tiba matanya terpandangkan pintu bilik air di dapur tertutup rapat. Telinganya didekatkan pada pintu, sayup-sayup kedengaran bunyi pili air sedang terbuka. Hatinya mula diserang rasa gusar, seingatnya, pintu bilik air itu jarang sekali di tutup.
“Nisya..Nisya..”
Tiada sahutan, dia cuba membuka pintu bilik air itu, tetapi berkunci.
“Ish..! mana pula kunci pendua ni? Ibu letak di mana?”
Izdihar mengomel sendiri sambil menyelongkar kabinet di dapur, mencari kunci pendua. Hampir lima minit menyelongkar, kunci yang dicari masih belum ditemui. Akhirnya Izdihar terpaksa mengambil tindakan drastik, pintu bilik air itu terpaksa dipecahkan.
“Nisya..! Ya Allah, Nisya..”
************************************************************
Izdihar setia menanti disisi katil Banisya, hatinya gusar melihatkan keadaan isterinya itu, mujur kandungannya tidak mempunyai masalah. Tanpa disedari, tangannya perlahan mengusap perut Banisya yang sudah mula menampakkan bentuknya.
“Encik, saya nak ambil tekanan darah boleh?”
Teguran seorang jururawat mengejutkan Izdihar dari lamunannya, pantas dia menarik tangannya dan mengangguk perlahan kepada jururawat tersebut. Dia menjarakkan sedikit kedudukannya untuk memberi ruang kepada jururawat tersebut melakukan tugasnya.
“Encik, tekanan darahnya rendah lagi, tapi bukan dalam peringkat bahaya, encik jangan bimbang, kita akan monitor tekanan darahnya setiap jam. Suhu okey, dia tak demam.”
“Oh.. terima kasih..”
Jururawat itu tersenyum manis dan menganggukkan kepalanya sebelum beredar keluar.
“Err.. nurse..”
“Kenapa encik?”
“Isteri saya ni bila boleh sedar?”
“Emm.. doktor tak terangkan tadi bagaimana keadaan isteri encik sekarang?”
“Err.. doktor bagitahu dia dah stabil, tapi bila boleh sedar, tak pula doktor bagitahu.”
“Emm.. Insyallah, sekejap lagi dia sedar lah tu, pukul berapa masuk wad tadi?”
“Pukul 6 petang tadi, sampai sekarang tak sedar lagi, risau juga saya..”
“Sekarang baru pukul 8 malam, kalau doktor kata dia dah okey, encik jangan risau sangat. Saya minta diri dulu ye, ada kerja yang perlu diselesaikan.”
“Oh, maaf lah mengganggu kerja awak..”
“Tak apa, saya pergi dulu..”
“Terima kasih..”
Beberapa minit kemudian Mardhiah menyusul bersama Ikmal.
“Iz, macam mana dengan Nisya?”
“Ibu.. Emm.. macam ni lah, tak sedar lagi.”
“Doktor bagitahu apa?”
“Tekanan darahnya rendah, sebab tu dia pengsan.”
“Ish.. Masa ibu keluar tadi, okey saja ibu tengok, tapi muka dia memang nampak pucat sikit. Ni, Ibu ada bawa barang-barang yang Iz pesan.”
“Emm.. tadi kelam kabut, tak sempat nak bawa apa dah.. Along.. jangan panjat katil tu, kan Ibu tak sihat tu, jangan kacau ibu..”
“Pe papa?”
“Ibu tak sihat sayang, mari sini, duduk dekat nenek..”
Ikmal segera mendapatkan neneknya apabila melihat wajah serius Izdihar. Namun mulutnya tetap becok bertanya itu dan ini kepada neneknya.
“Iz rasa elok Iz balik dulu lah, Ikmal ni pun tak tahu nak diam, nanti marah pula nurse sebab buat bising, sekarang pun dah lewat.”
“Emm.. ye lah.”
“Along, amin nenek, kita nak balik ni.”
“Nenek tak alik ke?”
“Nenek kena jaga ibu, kan ibu sakit.. Meh, sayang sikit.. Ala bucuk dia ni.. Jangan nakal-nakal, dengar cakap papa tau.”
Laju Ikmal menanggukkan kepalanya, tanda patuh pada kata-kata Mardhiah.
“Iz..”
Perlahan-lahan Banisya membuka matanya, pandangannya jatuh kepada Ikmal yang berada di sisinya dan kemudian beralih kepada Izdihar yang berada bertentangan dengannya di hujung katil dan terakhir, pandangannya jatuh pada Mardhiah.
“Ibu.. Nisya kat mana ni?”
“Kat hospital, Nisya pengsan petang tadi..”
“Pengsan?”
“Ha’ah, Iz terjumpa Nisya pengsan di bilik air.”
Tiba-tiba Banisya meraba perutnya, hatinya tiba-tiba gusar dengan keselamatan anak di dalam kandungannya, sedangkan sebelum ini, dia langsung tidak ambil berat tentang dirinya yang sedang berbadan dua, dia bencikan anak di dalam perutnya itu, pernah juga dia berniat untuk membuang janin yang baru hendak membesar itu. Banisya berishgtifar beberapa kali di dalam hatinya memikirkan betapa bodoh dirinya kerana mempunyai niat sebegitu rupa.
“Ibu.. anak Nisya..”
“Nisya rehat dulu, tekanan darah Nisya rendah.”
“Nisya tak nak rehat, ibu, anak Nisya macam mana? Nisya nak tahu, dia selamat?”
“Nisya, anak kita selamat..”
Pandangan Banisya beralih kepada Izdihar, hatinya sakit melihat senyuman yang terukir di bibir lelaki itu. Senyuman itu langsung tidak memberi ketenangan kepadanya.
“Nisya nak tidur..”
Banisya merebahkan semula tubuhnya ke katil, harapannya agar Izdihar segera berlalu pergi, entah kenapa hatinya sakit melihat lelaki itu. Dia mula membenci Izdihar sebaik saja mengetahui dirinya berbadan dua, dia tidak dapat menerima hakikat bahawa dirinya telah mengandungkan anak luar nikah. Mujur dia tidak bertindak di luar kawalan, mujur juga kandungannya masih selamat, jika tidak, Banisya pasti akan merasa menyesal seumur hidupnya.
‘Maaf kan ibu..”
Banisya berbicara sendiri sambil mengusap lembut perutnya, saat ini, dia telah berjanji untuk menjaga kandungan nya dengan baik. Dia tidak mahu ambil pusing lagi dengan Izdihar, biarlah lelaki itu dengan hidupnya, asalkan tidak mengganggu dirinya.
“Nisya, abang balik dulu..”
Izdihar segera meminta diri untuk pulang apabila melihatkan reaksi tidak senang daripada Banisya. Banisya langsung tidak mahu bercakap dengannya sejak 2 minggu yang lalu. Izdihar sendiri tidak tahu apa sebenarnya yang sedang bermain di fikiran Banisya.
“Bu.. along alik lulu..”
Tanpa menunggu jawapan dari Banisya, Ikmal terus saja mengucup pipi Banisya, terharu Banisya dengan kelakuannya itu. Perlahan Banisya bangun dan menarik Ikmal ke dalam pelukkannya, pipi Ikmal diciumnya beberapa kali. Tanpa disedari, air matanya merembes keluar, entah kenapa dia rasa bersalah kepada Ikmal kerana dia tidak menjaga dengan baik ‘adik’ Ikmal yang sedang dikandungkannya itu.
“Nape bu angis?”
” Tak ada apa-apa sayang, along jaga diri tau, dengar cakap papa, ibu sayang along..”
Izdihar menghampiri keduanya, tubuh Ikmal diangkat ke atas dukungannya.
“Ibu sedih, sebab kita nak balik, esok kita datang lagi ok..”
“Ote.. tata.. ibu.. tata nenek..”
Banisya membalas lambaian Ikmal, perlahan-lahan rasa sebaknya berkurangan, kepalanya mula terasa berat, dia kembali berbaring, ingin menghilangkan kesakitan di kepalanya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: