Novel : Seandainya 1

Nama Pena : FuSeD GuRL

Suasana bas sedikit senyap saat seorang gadis berbaju merah jambu, Dania naik ke dalam perut bas itu. Gerak langkah gadis itu menjadi perhatian lelaki-lelaki di situ. Dania kehairanan melihat galak mata-mata mereka lalu dia bergegas mencari tempat duduk.
” Kenapa dia orang tengok aku semacam ajer? Nape yang tak puas hati huh??” Dania berdengus kecil.
” Ntah! Aku pun perasan! Macam tak pernah tengok orang… Ntah-ntah dia terkejut tengok gurl macam kita nie.. biasa larr budak sukuulah agama!” Alia ketawa berdekah-dekah diikuti Dania. AUCH!!! Kaki Dania tersepak tempat duduk depan. Dania mengosok-gosok kakinya sambil menyumpah seranah pemilik tempat duduk itu.
” Aper ke bodoh larrr budak neh! Ape tak pernah naik bas ke?!!” Dania bangun daripada tempat duduknya lalu cuba memperbetul kedudukan tempat duduk itu.
” Hoi! Ko nak buat ape ar??” Tengking seorang budak lelaki berbadan tegap dari belakang.
” Ape? Bute? Tak Nampak ke aku tengah betulkan seat neh!! Bongok lar!!” Dania menenkingnya balik. ” Ishh! Susah pulak seat neh!!!” Rungut hatinya. Tiba-tiba Dania terjatuh. Kepalanya terhantuk pada dinding bas. Saat itu derai tawa lelaki itu memenuhi setiap ruang bas. Sekelip mata semua memandang ke arah kami. Alia bangun setelah terdengar bunyi seperti buah cempedak jatuh.
” Padan muka! Jatuh macam cempedak!! Cempedak busuk pulak tu!!!” Kini, derai tawa lelaki itu diikuti yang lain menyakitkan telinga Dania. Dania bangun. Mata lelaki berkaca mata itu ditatap Dania. Aneh! Tiada perasaan marah mahupun benci terhadap lelaki itu. Mata lelaki itu sungguh redup lalu tanpa dendam, Dania berlalu ke seatnya. Tanpa disangka-sangka lelaki itu duduk di depannya.
” Dania! Are you okey?? Iee!! Tak sangka Rizal jahat macam itu!
” Ape? Rizal!! Ko kenal ke babun bongok neh??!!!” Dania seakan mahu menangis namun di tahan rasa sebaknya. Tersekat-sekat suara Dania setelah dimalukan Rizal. Rizal terdengar perbualan Dania dan Alia. Tiba-tiba seorang lelaki tinggi berkulit putih datang ke arah Rizal.
” Ape yang duk bising-bising arrr?! Ketawa sakan nampak!” Lelaki itu melabuhkan punggungnya di sebelah Rizal.
” Ntah!” Rizal terus berdiam diri setelah menjawab pertanyaan Qais. Tangannya ligat menghantar massage. Dirasakan dirinya bersalah.
” Eh! Yang baju pink itukan makwe Zack?? Sebab aku nampak die orang selalu aje berkepit..” Tanya Qais lagi.
” Aku tak tahu! Ko pergi la tanya dia sendiri! Ade mulut…” Rizal terus menyumbatkan earphones ke dua-dua belah telinganya.
” Ape hal ngan ko neh!!” Qais menekankan nada suaranya lalu dia berpaling ke belakang.
” Eh! Neh… Yang mane makwe Zack huh??” Qais memandang ke arah Dania yang asyik memandang ke arah luar tingkap.
” Hah?? Bukan ke ari tu bagitau dah ke??” Alia mengerutkan dahinya. Tiba-tiba Rizal pula yang berpaling ke belakang.
” Memanglah bagitau… tapi confused la…” Rizal memandang tepat pada Dania.
” Memanglah die orang tak nampak! Rabun!!” Dania sengaja meninggikan nada Rabun supaya Rizal dan Qais mendengarnya.
” Baik rabun daripada jelas! Tak buat dose tengok body dye tukan!!!??” kata Rizal kepada Qais yang kehairanan melihat Dania dan Rizal seperti anjing dan kucing.
” Hah?! Ape ko cakap?!!” Dania mengalihkan pandangannya kepada Rizal. Matanya penuh dengan kebencian.
” Aku cakap ape? Salah??” Jawab Rizal slumber sambil tersenyum sinis. Dia menatap penuh wajah Dania. Dania tergaman. Dia hanya mampu mengetap giginya, geram dengan cara Rizal.
” Hoi! Ape gaduh-gaduh neh?!! Eh, Dania… ko neh macam budak-budak! Dahlah ko tua setahun daripada aku… malulah siket!” Alia cuba menenangkan Dania. Qais memandang Rizal. Dia tahu Rizal bersalah berbuat begitu terhadap Dania tetapi ego Rizal lagi tinggi daripada gunung Everest! Selagi dia tidak mahu beralah, selagi itu egonya meninggi.
” Entah! Rizal… Ko nie lagi tua daripada die orang! Jangan nak membuli pulak! Malulah siket! Buat malu kaum Adam jelah! Buat malu junior kite ape lagi…” Qais cuba menjernihkan keadaan. Tanpa berkata apa-apa, Rizal kembali ke tempat duduknya.
” Urm… Sorrylah… Mungkin dia bad mood kot.. Sorry ler Rizal… Urm! Alia r makwe Zack!” Alia senyum kepada Qais. Qais kembali ke tempat duduk asal.
” Lar… Alia larr makwe Zack! Aku ingat dak sebelah neih… name ape eerkk??..” Sambil Qais mengunyah kacang rebus yang dibelinya tadi.
” Dania… Eh! Meh aku siket!! Ko makan tak ajak aku langsung…. Jangan ingat perot ko aje yang lapar, aku neh dah kuat macam-macam bunyi dah!” Rizal cuba mengambil sebutir kacang daripada Qais.

Sepanjang perjalanan, Alia dan Dania sibuk bercerita tentang dunia fesyen, celebrity dan yang paling lazim perempuan bercerita adalah berkaitan lelaki. Riuh satu bas dan yang lebih menghairankan, hanya suara-suara Alia dan Dania sahaja yang kedengaran.
” Eh! Dania… Zack anta message neh! Dye cakap… Cakap kuat mengalahkan harimau mengaum! Eh.. kuat sangat ke kite cakap..” Alia terus ketawa.
” Ye kowt… hahahahahaha..” Sekali lagi bas itu dibanjiri dengan gelak ketawa. Sedang asyik mereka berbual, tiba-tiba bas itu bergoyang akibat terlanggar batu besar. Tangan Dania terus memaut kerusi depan supaya dia tidak jatuh sekali lagi. Dania menghembus nafas lega. Tiba-tiba FUHH!!! Rizal menghembuskan nafasnya pada jari Dania yang memaut pada kerusinya. Ia membuatkan Dania terkejut.
” Ish!” Dania cepat-cepat melepaskan genggamannya. Diusap-usap jarinya yang terasa hangat itu. Di sebalik kejadian itu, Dania tersenyum gembira. Dania tekad dia mahu mengenali Rizal dengan lebih dekat lagi, kalau boleh dia mahu Rizal lebih dari seorang kawan.

Dania kerap tersenyum sendirian sepanjang perjalanan. Perbualan tadi terhenti setelah Alia nyenyak dibuai mimpi. Dania cuba melelapkan mata tetapi bayangan Rizal kerap singgah di benaknya.

Rizal memandang sekeliling. Dilihatnya Qais leka bermain dengan handphonenya. Hatinya sudah tidak keruan lalu dia mengambil keputusan untuk berpaling ke belakang. Semasa dia berpaling, dia cuba memerhati sekeliling lalu dia mengalihkan pandangannya pada Dania yang sedang berangan entah ke mana.
” Ehem! Eh.. Duduk mane??” Rizal sengaja bertanya. ‘ Pe bodoh larr ko neh Rizal! Tak ada soalan lain ker?!’ Rungut hatinya. Dia setia memandang Dania yang mula memberi riaksi.
” Ah?” Dania memandang Rizal sekilas lalu matanya beralih pada Alia yang sedang nyenyak tidur.
” Du-duduk mane?” Rizal tiba-tiba gagap. Melihat dari rupa Dania, dia seakan pernah melihat Dania. Gadis genit yang selalu bermain buaian di taman berhampiran rumahnya.
” Terengganu…” Dania menjawab acuh tak acuh padahal hatinya melonjak kegembiraan.
” Memang larr duk Terengganu, tapi kampung mane?” Rizal cuba membengangkan Dania. Tapi Dania tetap tenang.
” Losong…” Dania menatap mata Rizal, terus hatinya berdegup kencang! Hatinya bagaikan digenggam kuat. Jantungnya bagaikan mahu sahaja luruh.
” Losong itu besar…” Rizal mahukan alamat gadis itu lebih terperinci. Entah mengapa dia begitu mahu mengetahuinya.
” Taman Sentosa.. Asal tanye?” Dania sengaja mencari sesuatu dalam beg kecilnya.
” Taman Sentosa itu 1 ke 2??” Rizal bertanya lagi. Dia tidak akan puas selagi tiada jawapan tepat baginya.
” Ai! Kalau nak tau sangat pegi ketuk pintu mane-mane umah… kalau tersembul muka aku kat depan pintu… Ha, itulah rumah aku! Banyak tanya pulak mamat neh.. Apahal?” Dania sudah naik geram dengan pertanyaan Rizal.
” Tanye aje! Tak boleh??” Rizal kembali ke posisi tempat duduknya. Alia terjaga dari tidurnya.
” Ko dah bangun? Sorrylah kalau aku ganggu ko tido..” Dania bertanya. Sekeras-keras Dania pun dia tahu menghormati orang lain.
” Taklah… Tak apa…” Alia melemparkan senyuman pada Dania lalu menguap.

Dania terlihat Rizal dan Qais sibuk bermain henset. Dania seperti mahu meminjam sebentar.
” Eh! Leh pinjam tak henset tuh??” Dania memberanikan diri meminta.
” Hah?? Erm… Nah..” Rizal terus menghulurkan hensetnya. ‘Baik jugak budak-budak neh..’ Dania bermonolog.
” Thanks..” Dania berterima kasih kepada Rizal. ‘ Tak sangka model henset sama… hahahahaha..’ Sekali lagi Dania bermonolog sendiri.
” Pinjam henset awak la plak..” Rizal juga mahu melihat henset gadis genit itu walaupun sebelum ini dia pernah meminjamnya, namun kali ini dianggap lain sedikit kerana meminjamnya daripada pemiliknya sendiri.
” Ok.. Nah!” Wajah Dania tidak ubah seperti kanak kecil yang baru dapat ais krim! Comel..

Tanpa diduga Dania dan Rizal banyak persamaan. Daripada makanan kegemaran hinggalah ke pendapat masing-masing. Banyak juga mereka berkongsi sepanjang perjalanan. Mereka juga sempat bertukar-tukar nombor talefon. Semasa dipersinggahan di Starbuck, Dania sempat menjeling manja pada Rizal membuatkan Rizal seakan keawang-awangan.
” Ai! Syok nampak!” Alia menepuk bahu Dania yang dari tadi bermain mata dengan Rizal yang berdiri disebelah mereka. Dania hanya mampu tersenyum manja.
” Ehem! Ko tengok ape huh?” Qais menjerkah Rizal yang sejak dari tadi kerap memandang Dania.
” Tengok apa?!” Rizal terus mengalihkan pandangannya.
” Tadi macam anjing dengan kucing. Sekarang main-main mate la plak…” Qais ketawa diikuti Rizal.

Dalam situasi yang sama. ” TAK KENAL MAKA TAK CINTA!” Rizal dan Dania serentak mengeluarkan ayat ini daripada mulut mereka lantas mereka berdua berpandangan sesama sendiri sambil tersenyum manis.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: