Novel : Kasih yang Terpahat di Hati 23

Nama Pena : jessie lee suan cui

Masliza menangis teresak-esak. Cintanya terhadap Taufiq masih kukuh. Tidak pernah luntur mahupun lusuh. Filem memorinya melayar menuju ke arah peristiwa sepuluh tahun yang lalu.

“Sayang… kita kahwin yek?” ujar Taufiq penuh romantis. Masliza tersipu-sipu malu.

“Alah.. abang ni kan.. Tak sabar yek. Kita ni baru lepas SPM lah.. Takkanlah nak kahwin kot..” ujar Masliza manja. Taufiq dan Masliza merupakan pasangan kekasih yang secocok di Sekolah Menengah Tanjong Malim itu.

“Alah.. lepas kahwin pun boleh belajar kan?” usik Taufiq. Wajah Masliza merona merah.

‘Isyhhh.. Taufiq ni kan mengada-ngada je..’ adu Masliza dalam hatinya.

“Boleh yek sayang?” Taufiq tidak habis mengusik gadis pujaannya. Masliza menjelirkan lidahnya lalu berlari meninggalkan Taufiq. Taufiq hanya menggeleng-gelengkan kepalanya lalu mengejar pemaisurinya itu.

“Melutut!!!” jerkah Ismail. Masliza menangis teresak-esak. Dia terpaksa melutut di hadapan ayahnya yang bengis itu.

“Siapa suruh awak bercinta hah???? Dah besar dah ke??!!!” raung Ismail lalu menampar pipi anaknya itu. Esakan Masliza semakin menjadi.

Maziah yang sedang menonton ‘drama percuma’ itu diam saja. Dia tidak berani untuk campur tangan dalam urusan suaminya. Lagipun anaknya memang bersalah. Suaminya, Ismail sudah memberi amaran seawal-awalnya kepada anak mereka agar tidak bercinta. Pada alam persekolahan, patutkah seorang anak gadis bercinta? Tidak bimbangkah perut mereka akan memboyot satu hari nanti sebelum melanjutkan pelajaran? Sebenarnya itulah yang dibimbangkan oleh Ismail dan isterinya, Maziah terhadap anak tunggal mereka, Masliza.

“Ayah, saya benar-benar cinta akan Taufiq!!” ujar Masliza masih dalam esakannya. Jantung Ismail berombak. Mukanya memerah. Apinya membara. Dia lantas berlari keluar dari rumah dan memecut laju.

“Abang..!!!” jerit Maziah.

“Mak…. Jangan pergi… Mak… bagi ayah bertenang dulu.” Esakan Masliza tidak pernah berhenti.

“Diam!!! Anak jahanam!!! Pergi mati!!!!!!” raung Maziah lalu berlari menuju ke arah bilik. Pintu bilik dihempas kuat.

‘Ya ALLAH Yang Maha Kuasa, tolonglah hamba-Mu yang kerdil ini!! Tolonglah!!!!!’ raung Masliza di dalam hatinya sambil menangis teresak-esak.

Pada keesokan harinya, Maziah dan Masliza dikejutkan dengan satu berita hangat. Kereta Ismail dibom!!!

Maziah dan Masliza meraung dan menangis akibat pemergian Ismail. Namun, mayat Ismail sudah hancur. Hanyalah tinggal abu.

“Anak jahanam!!!!!! Tengok!!! Sebab engkau!! Ayah kau tu mayat pun tak de!!!!!!!!!!” raung Maziah . Tiba-tiba Maziah diserang strok dan sawan. Dia pengsan.

“Mak!!!!” raung Masliza. Jiran-jiran memapah Maziah ke sebuah hospital kerajaan.

“Doktor, bagaimana keadaan mak saya??” tanya Masliza cemas.

“Maafkan kami. Dia terselamat namun dia berada dalam keadaan koma.”

Berita itu bagaikan halilintar yang membelah bumi kehidupan Masliza.

“Ibu!!!!!!”Raung Masliza lalu dia pun pengsan.

Kerana Taufiq, segala-galanya telah berubah. Sepuluh tahun berlalu. Ibunya masih belum sedar. Masih dalam keadaan koma. Dia pernah bertanya kepada dirinya. Adakah dia menyesal kerana menyintai Taufiq?

Ya dan tidak. Tidak kerana cinta Taufiq mengajarnya untuk mengharungi segala rintangan dan cabaran dunia cinta. Ya kerana kedua-dua insan yang selalu menantangnya bagaikan minyak yang penuh sudah ditimpa malapetaka. Seorang sudah dijemput Ilahi. Malah seorang hampir menemui ajal. Koma dan maut tiada bezanya.

Nabila menayangkan tubuhnya di hadapan cermin beberapa kali. Hari ini, Faizul mengajaknya untuk makan malam di sebuah hotel, Hotel Vistana. Dia berasa lega kerana Faizul tidak memarahinya bersama Taufiq.

Namun, Nabila hairan. Mengapa Faizul tidak marah? Adakah kerana Faizul sendiri berada bersama-sama perempuan lain? Pelbagai persoalan menerjah minda Nabila.

‘Argh.. mungkin Taufiq kawan baik dia kot.. Dah lepas tu lepas lah!’ detik hati Nabila.

Kereta Toyota Estima milik Faizul terpampang di hadapan Nabila. Nabila tersenyum.

“You are so beautiful today, my girl!” ujar Faizul romantis. Nabila mengenakan gaun berlengan pendek dan sendat mengikut potongan badannya.

“Ah..awak ni mengada-ngada je lah!” ujar Nabila tersipu-sipu malu.

“May I?” Faizul menghulurkan tangannya tanda mengajak Nabila untuk menari.

“Alah.. I don’t know how to dance..”

“Just hold on to me! Come!” Nabila mencapai tangan Faizul.

Alunan muzik mengharmonikan suasana. Nabila memeluk Faizul erat. Kakinya mengikut rentak muzik.

Faizul mencium dahi Nabila. Nabila tersenyum.

Seterusnya, mata. Hidung. Bibir.

Cantuman bibir Faizul dan Nabila kian erat. Pelukan kasih kian mekar. Masing-masing hanyut dalam dunia cinta. Tanpa menyedari sepasang mata sedang menangkap segala perbuatan dua insan ini.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: